عکس، پدیده شگفت انگیز کهکشانی!

به گزارش سرگرمی های محبوب، تا به امروز اخترشناسان بیش از صدها ستاره و سیاره گوناگون در سراسر کهکشان را کشف کردهاند اما سیستم سیاره ای که به دور ستاره HD 158259 گردش می نماید و 88 سال نوری فاصله دارد واقعا خاص است.

عکس، پدیده شگفت انگیز کهکشانی!

ستاره اصلی به تنهایی هم وزن خورشید اما کمی بزرگتر است که 6 سیاره به دور آن می چرخند: 1 ابرزمین و 5 مینی نپتون. محققان به تازگی دریافتند که این 6 سیاره در یک رزونانس مداری بی نقص با ستاره قرار دارند. این کشف میتواند در درک بهتر ما از مکانیسم تشکیل سیستم سیاره ای و چگونگی خاتمه یافتن آنها یاری کند.

رزونانس مداری زمانی است که مدار دو سیاره هنگام چرخش به دور ستاره در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و این دو مدار بر یکدیگر تاثیر گرانشی دارند. در منظومه شمسی چنین چیزی بسیار نادر است و احتمالا برترین نمونه برای آن نپتون و پلوتو است. این دو سیاره با سیستم 2:3 توصیف شدهاند، یعنی هر دو دوری که پلوتو به دور خورشید می زند، نپتون 3 دور به دور خورشید می زند. این پدیده مانند پخش همزمان نوارهای موسیقی است فقط با کمی تفاوت زمانی. برای سیاراتی که به دور HD 158259 میچرخند نیز همین حالت صادق است. با استفاده از مقدار گیری های صورت گرفته با طیف سنج SOPHIE و تلسکوپ فضایی، یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان ستاره شناس به سرپرستی Nathan Hara توانستند به طور دقیق مدار هر سیاره را مقدار گیری نمایند.

این سیارات خیلی به هم نزدیک هستند و نزدیکترین آن به ستاره مرکزی ابرزمین که تقریبا دو برابر زمین جرم دارد مدارهای آن 2.17، 3.4، 5.2، 7.9، و 17.4 هستند. این دستاورد نشان میدهد که HD 158259 تقریبا یک سیستم فوق العاده است و نشان میدهد که سیارات در جایی که اکنون هستند تشکیل نشده اند. به گفته یکی از محققین تصور بر این است که این سیستم قبل از مهاجرت به سمت ستاره شکل گرفته است و رزونانس مدار نقش بسیار اساسی در این مهاجرت دارد.

به گفته هارا: از یک طرف با داشتن این مقادیر و از سوی دیگر با داشتن اثر Tidal میتوان ساختار درونی سیارات را مورد مطالعه قرار داد و این موضوع پنجره ای است برای یافتن نحوه شکل گیری سیستمهای و سیارات.

sciencealert.com

4141

منبع: خبرآنلاین

به "عکس، پدیده شگفت انگیز کهکشانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس، پدیده شگفت انگیز کهکشانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید