از دلایل تا راه درمان شکاف لب و کام

به گزارش سرگرمی های محبوب، شکاف لب و کام غالبا در جنین بین هفته های چهارم و هفتم بارداری تشکیل می گردد.

از دلایل تا راه درمان شکاف لب و کام

به گزارش خبرنگار به نقل از العین، شکاف لب و شکاف کام عبارت است از شکاف یا پارگی در لب بالایی است که در صورت جوش نخوردن کامل ساختار صورت در جنین اتفاق می افتد. شکاف لب ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد، کوچک باشد یا عظیم باشد که به وسیله لب به بینی می رسد. کودکی که دارای لب شکاف دار است ممکن است شکافی در سقف دهان داشته باشد که آن به شکاف کام معروف است.

لب بین هفته های چهارم و هفتم بارداری و سقف دهان (کام) بین هفته های ششم و نهم بارداری تشکیل می گردد. با رشد کودک در دوران بارداری، بافت های بدن و سلول های ویژه از هر طرف سر به سمت مرکز صورت رشد نموده و بهم می پیوندند و صورت را تشکیل می دهند.

این هم آمیختگی بافت ها ویژگی های صورت مانند لب ها و دهان را تشکیل می دهد. اگر بافت تشکیل دهنده لب به طور کامل نچسبد، شکاف لب ایجاد می گردد و اگر بافت هایی که سقف دهان را تشکیل می دهند در دوران بارداری کاملاً به هم نپیوندند، شکاف کام ایجاد می گردد. در بعضی از بچه ها ممکن است جلو و عقب کام باز باشد، در حالی که در بعضی دیگر فقط بخشی از کام باز است.

1- مسائل خوردن: با جدا شدن یا باز شدن لب و کام، غذا و مایعات می توانند از دهان به داخل بینی منتقل شوند. خوشبختانه بطری ها و شیر های مخصوص کودک موجود است که به راهنمایی مایعات به پایین معده یاری می نماید. نوزادانی که شکاف کام و لب دارند ممکن است احتیاج به استفاده از کام مناسب داشته باشند تا به آن ها یاری کند به طور صحیح غذا بخورند و اطمینان حاصل نمایند که تغذیه کافی را تا زمان درمان جراحی دریافت می نمایند.

2- عفونت گوش / کاهش شنوایی: بچه ها مبتلا به شکاف کام در معرض خطر افزایش عفونت گوش هستند، زیرا بیشتر در معرض تجمع مایع در گوش میانی قرار دارند. در صورت عدم درمان، عفونت گوش باعث کاهش شنوایی می گردد. برای جلوگیری از این اتفاق، بچه ها مبتلا به شکاف کام معمولاً برای یاری به تخلیه مایعات به لوله های خاصی که در لاله گوش قرار دارند احتیاج دارند و باید شنوایی آن ها را سالیانه آنالیز کرد.

3- مسائل گفتاری: بچه ها دارای شکاف لب یا شکاف کام بعلاوه ممکن است در گفتار مشکل داشته باشند و درک سخنان آن ها سخت باشد. همه بچه ها این مسائل را ندارند و ممکن است جراحی این مسائل را برای بعضی به طور کامل رفع کند.

4- مسائل دندانی: احتمال بروز حفره در دندان های بچه ها دارای شکاف بیشتر است و آن ها اغلب دندان های از دست رفته، اضافی یا تغییر شکل یافته ای دارند که احتیاج به درمان و ارتودنسی دارند. علاوه بر این، بچه ها مبتلا به شکاف کام اغلب نقص برجستگی آلوئولار دارند، برجستگی استخوانی که حفره های دندان را نگه می دارد.

راه درمان: خدمات و درمان بسته به شدت شکاف، سن و احتیاج کودک، وجود سندرم های همراه یا سایر نقایص مادرزادی یا هر دو فرق دارد. جراحی برای ترمیم شکاف لب معمولاً در چند ماه اول زندگی است و در 12 ماه اول زندگی کودک توصیه می گردد. برای ترمیم شکاف کام، جراحی در 18 ماه اول زندگی کودک یا در صورت امکان زودتر توصیه می گردد. درمان اغلب به جراحی های متعدد و یاری های چند رشته ای در یک دوره 18 ساله احتیاج دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "از دلایل تا راه درمان شکاف لب و کام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلایل تا راه درمان شکاف لب و کام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید