طرز تهیه بستنی سنتی در خانه

به گزارش سرگرمی های محبوب، بستنی سنتی یکی از محبوب ترین دسرهای اصیل ایرانی است. این بستنی در ایران بسیار پرطرفدار است و با وجود بستنی های متفاوت با طعم های نو و مجذوب نماینده، این بستنی همچنان جایگاه خود را حفظ نموده است. بستنی سنتی ایرانی قدمت طولانی دارد و علاوه بر بستنی زعفرانی شامل پسته و خامه نیز می گردد. معروف ترین بستنی سنتی مربوط به اکبر مشتی است که مربوط به دورۀ قاجار می گردد. امروزه نیز خیلی از بستنی فروشی ها با این نام آغاز به کار می نمایند. ممکن است فکر کنید که درست کردن بستنی سنتی در منزل کار پیچیده ای باشد. ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه بستنی سنتی را مرحله به مرحله آموزش دهیم. پس اگر برای اولین بار است که قصد دارید این بستنی خوشمزه را در خانه تهیه کنید، این مطلب از بلاگ خبرنگاران را تا خاتمه مطالعه نمایید.

طرز تهیه بستنی سنتی در خانه

طرز تهیه بستنی سنتی

همانطور که اشاره شد، بستنی سنتی بسیار محبوب است و خیلی اوقات به عنوان دسر نیز سرو می گردد. در ادامه مواد اولیه برای تهیه بستنی سنتی مناسب 3 نفر آورده شده است. بنابراین اگر قصد داریم آن را برای افراد بیشتر و یا کمتری تهیه کنید، میزان آن را به همین نسبت تغییر دهید.

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی

  • شکر 1 پیمانه
  • خامه 50 گرم
  • گلاب ¼ پیمانه
  • ثعلب 1 قاشق چایخوری
  • اسانس هل به میزان لازم
  • شیر پرچرب 2 پیمانه
  • زعفران نصف قاشق غذاخوری
  • خلال پسته 1 قاشق غذاخوری
حتما بخوانید: طرز تهیه انواع بستنی های خانگی

مراحل تهیه بستنی سنتی زعفرانی

زمان آماده سازی بستنی سنتی حدود نیم ساعت است. اما باید آن را به مدت چند ساعت درون فریزر قرار دهید تا کاملاً آماده گردد. در ادامه طرز تهیه بستنی سنتی به صورت مرحله به مرحله آورده شده است.

شیر را بجوشانید

برای درست کردن بستنی سنتی ابتدا باید شیر را روی حرارت قرار دهید تا به دمای جوش برسد. زمانی که شیر جوشید، شعله را کم کنید. حال باید بعضی افزودنی ها را به آن اضافه کنید. ابتدا گلاب و زعفران را به شیر بیفزایید و خوب هم بزنید تا یک دست گردد. سپس شکر و ثعلب را نیز با هم مخلوط کنید و کم کم به شیر اضافه کنید. گفتنی است که پس از اضافه کردن ثعلب به شیر باید آن را مدام هم بزنید.

حتما بخوانید: طرز تهیه بستنی برای بچه ها و بچه ها

به میزان ثعلب توجه کنید

توجه داشته باشید که ثعلب باعث سفت شدن شیر می گردد. بنابراین میزان آن بسیار مهم است. اگر کم باشد، بستنی شل می گردد و اگر میزان آن خیلی زیاد باشد، بستنی بیش از حد سفت خواهد شد. پس از افزودن ثعلب شیر کمی غلیظ می گردد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و درون یک کاسه بزرگ قرار دهید.

مایه بستنی را درون قابلمه یخ قرار دهید

در مرحلۀ سوم باید درون یک قابلمه را پر از یخ بکنید. سپس ظرفی که مایه بستنی را درون آن قرار داده اید را روی یخ ها بگذارید. حال باید دائماً مواد را هم بزنید تا بستنی کش دار گردد. زمانی که به این حالت عایدی می توانید آن را به مدت 30 الی 40 دقیقه درون فریزر قرار دهید.

مایه بستنی را دائماً هم بزنید

پس از گذشت زمان ذکر شده بستنی سنتی را از فریزر خارج کنید و دوباره آن را به خوبی هم بزنید و مجدد درون فریزر قرار دهید. برای آن که بستنی سنتی که تهیه می کنید مشابه بستنی های بیرون باشد باید این کار را 4 تا 5 بار انجام دهید

خامه بستنی سنتی را آماده کنید

برای درست کردن خامۀ بستنی سنتی باید خامه را درون یک سینی که لبه داشته باشد پهن کنید. سپس سینی را درون فریزر قرار دهید تا خامه کاملاً سفت گردد. سپس می توانید آن را فریزر خارج و خامه را از سطح سینی جدا کنید.

خلال پسته و خامه را به بستنی اضافه کنید

در مرحلۀ آخر نوبت به اضافه کردن خلال پسته، خامه و اسانس هل می رسد. برای این کار باید بستنی سنتی را از فریزر خارج کنید. سپس زمانی که کمی یخ آن باز شد این مواد را با بستنی مخلوط کنید. ترکیب را به خوبی هم بزنید تا این افزودنی ها در همه جای بستنی پخش شده باشد. شما به همین راحتی یک بستنی سنتی خوشمزه درست کردید.

خواص بستنی سنتی

به طور کلی بستنی به علت مواد تشکیل دهنده اش دارای خواص بسیاری است. تمام خواص شیر از جمله پروتئین به بستنی منتقل می گردد. اگر فردی هستید که به طور مخفیانه به خاطر اضافه کردن یک پیمانه دیگر به کاسه بستنی احساس گناه می کنید، این کار را متوقف کنید. مطمئناً همه غذاهای شیرین باید در حد اعتدال مصرف شوند. اما هیچ علتی وجود ندارد که فکر کنید بستنی چیزی است که فقط یک بار در یک ماه باید آن را میل کنید. در ادامه قصد داریم به طور مختصر به بعضی از خواص بستنی سنتی بپردازیم.

حتما بخوانید: 3 طرز تهیه بستنی یخی خانگی

تامین انرژی لازم

بستنی به طور معمول سرشار از قند است و همانطور که بیشتر ما می دانیم شکر می تواند منبع فوری انرژی باشد. قند حاوی گلوکز بوده که یک ماده مغذی کلیدی است. گلوکز در واقع سوخت مورد احتیاج بدن را برای روز تامین می نماید.

تقویت استخوان ها

از کودکی به ما گفته اند که کلسیم به ما در ساختن استخوان ها و دندان ها یاری می نماید. در حقیقت 99 درصد از استخوان و دندان های ما از کلسیم تشکیل شده است. بستنی سرشار از کلسیم است. از آنجایی که بدن به طور طبیعی کلسیم فراوری نمی نماید، ما باید راه هایی را پیدا کنیم که به وسیله غذا، مکمل ها و حتی گاهی اوقات یک بستنی قیفی مجذوب نماینده به بدن ما وارد گردد.

یاری به سیستم ایمنی

چگونه بستنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید؟ بستنی نوعی لبنیات تخمیر شده است و غذاهای تخمیر شده از بدن در برابر عفونت های گوارشی و تنفسی محافظت می نمایند. هرچه دستگاه گوارش و تنفس شما قوی تر باشد، سیستم ایمنی بدن شما قوی تر خواهد بود.

تحریک عملکرد مغز

طبق تحقیقی که در دانشگاه کیورین در توکیو انجام شد، خوردن بستنی برای صبحانه می تواند تنها چیزی باشد که برای تقویت مغز به آن احتیاج دارید. محققان گروهی از افراد که بستنی داشتند را با گروهی که در صبح یک لیوان آب سرد خوردند مقایسه کردند و کسانی که بستنی خوردند هوشیارتر بودند.

بعضی نیز می گویند ممکن است بستنی به خودی خود سبب هوشیاری نگردد. زیرا خوردن هر چیزی که دارای ویتامین ها و مواد معدنی باشد، این کار را انجام می دهد. با این حال یکی از متخصصان تغذیه گفت که ممکن است بستنی باعث افزایش سطح دوپامین در بدن گردد که می تواند ما را بیشتر بیدار و هوشیار کند.

حتما بخوانید: روش های بی نظیر برای تقویت هوش و حافظه

حاوی ویتامین ها و مواد معدنی

وقتی یک پیمانه بستنی می خورید، می توانید مطمئن باشید که تمام خواص شیر و خامه را وارد سیستم بدنی خود نموده اید. این مواد منبع عالی کلسیم، ویتامین D، ریبوفلاوین، ویتامین A و فسفر هستند.

بعلاوه بسته به طعم بستنی، ممکن است مواد مغذی بیشتری دریافت کنید. به عنوان مثال دانه های وانیل دارای آنتی اکسیدان و میزان کمی کلسیم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، روی و آهن هستند. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است و بعلاوه دارای فلاونوئیدها برای محافظت از قلب شما، اسید اولئیک برای کاهش سطح کلسترول شما و مواد شیمیایی گیاهی برای مبارزه با رادیکال های آزاد است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

بعضی از زنان که به سرطان سینه مبتلا شده اند همگی یک ویژگی مشترک دارند. این ویژگی کمبود کلسیم است. اگر مطمئن نیستید که کلسیم کافی به بدن شما می رسد یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید. در عین حال این تنها یک علت دیگر برای افزودن میزانی بستنی به رژیم غذایی شما است. ثابت شده است که رژیم غذایی غنی از کلسیم یکی از راه های اصلی کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه است.

نتیجه گیری

همانطور که خواندید طرز تهیه بستنی سنتی در منزل بسیار ساده بوده و اگر مواد اولیه آن را در دسترس داشته باشید هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. بعلاوه بستنی دارای خواص بسیاری است که با اضافه کردن آن به طور متعادل به رژیم غذایی خود می توانید از تمام فواید آن بهره مند شوید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه بستنی سنتی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بستنی سنتی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید