تاثیر اقدامات فرهنگی در جامعه زمان بر است

به گزارش سرگرمی های محبوب، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، چند سالی می شود که دوستداران کتاب برای افزایش سطح دسترسی اقشار مختلف جامعه به کتاب، اقدام به تجهیز کتابخانه های واقع در روستاهای دورافتاده می کنند؛ روستاهایی که دانش آموزانشان تنها می توانند کتاب های درسی را به دست بگیرند و هیچ آشنایی با کتاب های داستان، علمی و ... ندارند. سیدعلی حسینی یکی از همین دوستداران کتاب است که امسال به خاطر تجهیز کتابخانه در 100 روستا از توابع شهر زبرخان در نزدیکی نیشابور، به عنوان برگزیده هفتمین جشنواره مروجان کتابخوانی کشور انتخاب شده است.

تاثیر اقدامات فرهنگی در جامعه زمان بر است

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

حسینی سابقه 20 سال خدمت در آموزش و پرورش را دارد. او که کار خود را با معلمی آغاز کرده، حالا شش سالی می شود که به عنوان معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان زبرخان فعالیت می کند. هرچند که به گفته خودش، از همان ابتدای تدریس در کلاس های درس کتاب های جانبی با محور های مختلف را به دانش آموزان معرفی می کرده، اما در شش سال اخیر به دلیل تفاوت در شغل خود این فعالیت ها بسیار گسترده تر شده است.

این برگزیده هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه آشنایی با انجمن های ادبی و فرهنگی باعث شد تا فعالیت های ترویجی در حوزه کتاب با سمت و سوی بهتری در شهرستان زبرخان افزایش پیدا کند، اظهار کرد: زمانی که به عنوان معلم و یا مدیر در مدارس فعالیت می کردم بنا به علاقه ای که به مطالعه داشتم دانش آموزان را نیز با طرح های کوچک مانند مسابقه کتابخوانی و یا معرفی داستان به خواندن کتاب هایی با مضامین مختلف راهبردی تشویق می کردم.

وی ادامه داد: زمانی که معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان زبرخان انتخاب شدم، دغدغه کتابخوانی در بچه ها و نوجوانان به صورت جدی مطرح بود به همین دلیل نیز با همکاری انجمن کودک و نوجوان سیمرغ فعالیت های مرتبطی را علاوه بر شهر زبرخان برای روستاهای اطراف نیز برنامه ریزی کردیم.

حسینی ادامه داد: یکی از طرح های ما طرح نذر 40 کتاب 40 روستا بود که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد، در این طرح پنجشنبه های هر هفته با حضور در روستاهای مختلف بخش هایی از یک کتاب را می خواندیم و یا در قالب سرود، نمایش داستان کتابی را معرفی و سپس آن را بین دانش آموزان روستا توزیع می کردیم.

معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان زبرخان افزود: علاقه و شوق بچه ها به حضور ما در روستا باعث شد تا کم کم با همت خیران و دوستداران کتاب، کتاب هایی را تهیه و کتابخانه های مدارس روستاهای زیرمجموعه بخش زبرخان را تجهیز و به روزرسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تجهیز و ساماندهی این کتابخانه ها دانش آموزان همراهی بسیار خوبی با ما داشتند، شرح داد: در ادامه طرح یک فنجان کتاب و همچنین کلاس های آموزش مهارت های زندگی و نشست های کارگاهی کتابخوانی و نویسندگی را برای دانش آموزان برگزار کردیم.

حسینی گفت: علاقه دانش آموزان باعث شد تا مدیران و معلمان نیز بخواهند از این ظرفیت کتابخوانی بهره مند شوند بنابراین با همراهی انجمن کودک و نوجوان سیمرغ نشست های کتنابخوانی مدیران مدارس را برگزار کنیم و همین فعالیت ها باعث شد تا 50 باشگاه کتابخوانی در شهرستان تشکیل شود.

برگزیده هفتمین جشنواره مروجان کتابخوانی یادآور شد: از سال گذشته که شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری نشست های ادبی و کتابخوانی را به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی سخت کرد، با همکاری انجمن کتاب پرواز سیمرغ از نویسندگان، شاعران و کارشناسان دعوت کردیم تا در بستر فضای مجازی به معرفی و نقد کتاب های مختلف بپردازند.

وی با تاکید بر این که تاثیر اقدامات فرهنگی در جامعه زمان بر است، گفت: روستای حصار زبرخان که به عنوان روستای نمونه کتابخوان در کشور معرفی شده است مشاهده می کنیم که خانواده ها با کتاب انس گرفته اند و تاثیرات این مطالعه در رفتار آنها کاملا دیده می شود.

حسینی افزود: دانش آموزان نیز با خواندن کتاب ها احساس اعتماد به نفس، خودباوری را پیدا کرده اند و این شاید تنها نقطه کوچکی از کارهای فرهنگی ما برای تشویق آنها به مطالعه بوده است، ضمن این که طرح های مختلفی که برای مدیران و معلمان برگزار کرده ایم باعث شده تا آنها حداقل روزی 20 دقیقه به مطالعه کتاب بپردازند که همین میزان نیز جای دلگرمی برای مروجان کتاب دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تاثیر اقدامات فرهنگی در جامعه زمان بر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر اقدامات فرهنگی در جامعه زمان بر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید