راهنمای شنا در ساحل های کناره دریای خزر

به گزارش سرگرمی های محبوب، مقصد همه یکی است؛ دریا. هوای دریا که به سرشان بزند، کویر و دشت و پیچ و خم کوهستان و جنگل را رها می نمایند تا در ساحلش تنی به آب بزنند و موج هایش را دیدن نمایند. خزر با رنگی نه آبی و نه سبز، از یک طرف محصور کوهستانی سبز است و از طرف دیگر به آسمان می رسد ساحلش به جای صدف گوش ماهی دارد و هوایش همواره بوی شوری می دهد. اینجا دریایی است برای همه ایرانیان که در هر فصلی از سال ساحلش روی دوستدارانش باز است. با آنکه دریا واژه

راهنمای شنا در ساحل های کناره دریای خزر

راهنمای شنا در ساحل های کناره دریای خزر

نویسنده:طاهره رحیمی/عکس: محمد رضایی

مقصد همه یکی است؛ دریا. هوای دریا که به سرشان بزند، کویر و دشت و پیچ و خم کوهستان و جنگل را رها می نمایند تا در ساحلش تنی به آب بزنند و موج هایش را دیدن نمایند. خزر با رنگی نه آبی و نه سبز، از یک طرف محصور کوهستانی سبز است و از طرف دیگر به آسمان می رسد ساحلش به جای صدف گوش ماهی دارد و هوایش همواره بوی شوری می دهد. اینجا دریایی است برای همه ایرانیان که در هر فصلی از سال ساحلش روی دوستدارانش باز است. با آنکه دریا واژه عامی است برای یک پدیده جغرافیایی خاص که در کتاب های درسی شرحش را خوانده ایم، اما در بیشتر ایران تبدیل به واژه ای خاص شده؛ وقتی بگویید قصد سفر دریا نموده اید، همه می دانند منظورتان همان دریاچه خزر است که به تناسب مرتبه اش دیگر برای خودش عنوان دریا را دارد. هر سال خط ساحلی خزر در حاشیه سه استان گیلان، مازندران و گلستان با حدود 800 کیلومتر نوار ساحلی، چندین میلیون مسافر از سراسر ایران دارد، طوری که تعطیلات آخر هفته مخصوصاً در گرمای تابستان هیچ نقطه ای از ساحلش را نمی شود خلوت پیدا کرد. اما همین ساحل زیبا و دوست داشتنی، گاهی مرگ آور هم می شود. وقتی شناگران بی دانستن قاعده بازی با آن سراغش می فرایند و آماری حدود 250 کشته در سال را بر جا می گذارند. این راهنما به شما یاری می نماید که یک آب تنی و شنای کم خطر در ساحل خزر داشته باشید.

بازی با دریا

شنا و آب تنی اصلی ترین سرگرمی در ساحل خزر است؛ مثل همه دریاهای دیگر. اما این همه سرگرمی شما نیست. چند سالی است که پای جت اسکی ها هم به خزر باز شده. اگر سوار این وسیله های موتوری می شوید. مهم ترین نکته آن است که اصلاً به جمعیت شناگر نزدیک نشوند.

آبی دریا، سبزی زمین

دریای خزر به خصوص در استان مازندران که ساحلش چندین متر در خشکی پیش روی نموده و به سبزی هایی که می رسد که سال ها قبل از ساحل فاصله زیاد داشتند. آب تنی در نزدیکی این سبزه ها هم لذت خودش را دارد، فقط باید اهل بازی و سرگرمی باشند.

چطور شنا کنیم؟

شنا در منطقه امن

به شهرهای حاشیه خزر که برسید، نباید بابت شنا نگرانی داشته باشید، چون در هر نقطه ای که باشید، در چند کیلومتری شما یک منطقه امن برای شنا وجود دارد

مسلماً اصل برای شنا در دریا این است که شنا بلد باشید اما اگر شنا هم بلد نیستید، می توانید از دریا لذت ببرید، به شرط آنکه در نقاط امن شنا کنید. مطمئن ترین راه برای استفاده از دریای خزر مراکز طرح سالم سازی یا همان پلاژهاست. با آنکه معمولاً فضای در نظر گرفته شده در این طرح ها به خصوص نقاطی که به خانم ها اختصاص دارد، بسیار کوچک و گل آلود است، اما باز هم شنا داخل این طرح ها منطقی ترین گزینه است؛ چون حداقل امکانات امنیتی یعنی ناجی غریق را داراست. شاید بگویید: 700 کیلومتر نکوبیده ایم تا شمال که به ما بگویند شنا نکن. اما قرار نیست که شما شنا نکنید، بلکه در جای کم خطر باید شنا کرد. اگر چه در این نقاط بخشی از آزادی تان را از دست خواهید داد، اما مقدار خطر به حداقل خواهد رسید.

ناجیان غریقی که در طرح ها حضور دارند، علاوه بر تخصص در نجات جان انسان ها، بومی منطقه هستند و ویژگی های دریا را بهتر از شما می شناسند. دریای خزر با وجود نوار ساحلی کمتر، آمار غرق شدگان بیشتری در مقایسه با دریای جنوب کشور دارد. این به خاطر موج دار یا توفانی بودن این دریا نیست، چون به خصوص دریای عمان در جنوب بسیار توفانی تر است. دریای خزر هم شناگران بیشتری دارد و هم مسافرانش کمتر احتیاط می نمایند. جریان شکافنده و غیر قابل پیش بینی بودن عمق ساحل در این دریا باعث شده که شنا در ساحل خزر خطرناک باشد. به علت جریان های زیر آب در ساحل دریای خزر مخصوصاً از آستارا تا نکا توده های ماسه ای به وجود می آید که کف دریا را غیر واقعی بالا می برند و اگر کسی روی آنها برود به سرعت فرو می ریزند.

گذشته از اینها در فاصله سال های 1367 تا 1373 تراز آب دریای خزر بیشتر از دو متر و نیم بالا آمده و همین باعث شده که بخشی از سازه ها و ساختمان ها و همین طور چاه های فاضلاب زیر آب بفرایند و شناگران وقت شیرجه در آنها گرفتار شوند. حتی ممکن است موقع شیرجه زدن به علت برخورد با این سازها زخمی شوند و نتوانند به ساحل برگردند.

چطور برسیم؟

سبکباران ساحل ها

برای رسیدن به خزر چاره ای ندارید جز از عبور از رشته کوه البرز؛ رشته کوهی که از قرن ها قبل سد سختی برای رسیدن به شمال بوده. اما امروز به لطف جاده ها و تونل هایی که در کوه کشیده شده، می توان به ساحل رسید. برای رفتن تا شمال چهار راه اصلی پیش رو دارید:

-جاده چالوس: جاده چالوس زیباترین و البته کوتاه ترین راه اصلی برای رسیدن به حاشیه خزر است؛ یعنی با حدود 160 کیلومتر رانندگی به ساحل می رسید. این جاده از استان البرز و شهر کرج می گذرد تا به شهر چالوس برسد. این جاده انگار دریای خزر را به دو قسمت مساوی تقسیم می نماید، طوری که فاصله آن از دو کناره دریای خزر تقریباً به یک مقدار است. بنابراین این جاده نزدیک ترین راه برای سفر به غرب یا شرق خزر است؛ البته اگر ترسی از پیچ های خطرناک و ارتفاع ندارید.

-جاده هراز: جاده هراز بعد از جاده چالوس نزدیک ترین راه تا حاشیه شمالی است، با 200 کیلومتر از شرق تهران آغاز می شود و بعد از عبور از شهرهای رودهن، امامزاده هاشم (ع)، گزنک و آمل به محمودآباد می رسد. پیچ های این جاده از چالوس کمتر است، اما خطر ریزش کوه در این جاده زیاد است؛ آن هم به خاطر پوشش کم گیاهی در برخی از قسمت هایش. این جاده 14 تونل دارد و در مقایسه با جاده چالوس به شهرهای شرقی حاشیه دریا نزدیک تر است.

-جاده فیروزکوه: این جاده برترین راه برای رسیدن به شهرهای شرقی دریای خزر است. با 247 کیلومتر از شهرهای بومهن، فیروزکوه، قائم شهر می گذرد و بسته به مقصد شما به بابلسر، ساری، بهشهر و بندر ترکمن می رسد. در این جاده زیبا پل معروف ورسک را هم خواهید دید.

-جاده قزوین رشت: این جهت با 330 کیلومتر طولانی ترین و البته امن ترین راه برای رسیدن به حاشیه خزر است، آن هم به علت آنکه بیشتر جهت از آزاد راه می گذرد. البته آزاد راه قزوین رشت که کامل شود، اینجا کوتاه ترین راه برای رسیدن به حاشیه دریا خواهد شد. کرج، قزوین، رودبار، رشت و از آنجا هم شهرهایی مثل بندرانزلی یا کیانشهر در حاشیه دریا در انتظار شما هستند. برای رفتن به شهرهای غربی خزر و استان گیلان این جاده برترین گزینه است.

مردان دریا

نهنگ ها به ساحل زده اند نه از دریا که این بار از خشکی. یکی انگار در زیر آب در پی گنج می شود و آن یکی از روی شانه پدر برای عکاس دست تکان می دهد. چند نفری هم سرشان به بچه های کوچکشان گرم است. تابستان ها به خصوص در طرح های سالم سازی استان مازندران، ساحل چنین شکل و شمایلی می گیرد و تا آفتاب غروب نکند و ناجی غریق سوتش را چندین بار نزند، شناگران از آب دل نمی نمایند.

استان های شمال کشور بسته به خط ساحلی شان تعداد طرح های متفاوتی دارند؛ استان مازندران 160، استان گیلان 48 و استان گلستان هم 5 منطقه سالم سازی شده دارد، بنابراین در هر شهری که اقامت کنید، می توانید مطمئن باشید پلاژی در نزدیکی شما وجود دارد. این نقاط علاوه بر ناجیان غریق و نیروی انتظامی، اورژانس، سرویس بهداشتی، دوش، آلاچیق، بوفه، پارکینگ و رستوران و حتی پایگاه هلال احمر دائمی دارند. البته این امکانات بسته به محل آنها فرق دارد.

دریافت ورودیه هم بستگی به این امکانات دارد، برخی از این پلاژها هیچ ورودیه ای دریافت نمی نمایند و ورودی بقیه آنها هم بیشتر از 2 هزار تومان نیست. لیست های زیر منطقه ها سالم سازی شده در استان های سه گانه همسایه خزر است که می تواند برای انتخاب یک محل شنای نزدیک یاریتان کند:

ساحل مازندران: استان مازندران بیشترین خط ساحلی را میان استان های شمالی دارد، یعنی 338 کیلومتر و به همین خاطر شهرهای ساحلی اش هم معروف ترند و هم تعداد طرح های سالم سازی آن بیشتر است؛ یعنی 160 طرح سالم سازی شده. اما این استان به خاطر همین وسعت، بیشترین آمار تعداد غرق شده های منطقه شمال را هم دارد. سال قبل 4 میلیون نفر برای شنا به نقاط ساحلی این استان آمدند و 145 نفر از آنها جانشان را از دست دادند. اگر بدانید که 8 هزار و 500 نفر از این چند میلیون به وسیله ناجی غریق های منطقه از مرگ نجات پیدا کردند، اعتمادتان برای استفاده از طرح های سالم سازی بیشتر هم خواهد شد. سال جاری بیشتر از 700 ناجی غریق از اول صبح تا غروب آفتاب در طرح ها آماده نجاتند و 600 ناجی آزاد هم در سراسر خط ساحلی، یعنی حتی نقاط بیرون از طرح دائم در حال رفت و آمدند تا مراقب شناگران باشند. اگر احتیاج به دریافت اطلاعات بیشتر یا انتقاد یا پیشنهادی درباره این طرح ها دارید، می توانید با شماره تلفن 2210279 و 2210280 (0151) در استانداری مازندران تماس بگیرید.

استان مازندران بیشترین طرح سالم سازی را در حاشیه خزر دارد، در این جا لیستی از این طرح ها تهیه نموده ایم. اما این لیست تنها به طرح هایی اشاره نموده که ورود عموم مردم به آنها آزاد است. باقی طرح ها با هماهنگی نهادهای دارنده آن طرح یا بخش خصوصی بهره بردار قابل استفاده است. شهرستان رامسر: اتحاد قبل از پل نسارود. میرزا کوچک خان کیلومتر 5 جاده رشت. ساحت سبز میان هاله پشت پلیس راه. شهرستان بهشهر: دو طرح مروارید و صدف در ساحل دریای زاغ مرز. شهرستان جویبار: طرح چگرود در بخش گیلخوران و لاریم بعد از پاسگاه ساحلی امامزاده. شهرستان بابلسر: مجتمع میرود در جاده میرود. شهرک صنعتی، فدک و کوثر در جاده نیروی هوایی به میرود. پارکینگ های 10 گانه بابلسر در بلوار ساحلی. دریاکنار در خیابان هفدهم دریاکنار. خزرشهر در کنار سی سایت. شهرستان عباس آباد: طرح عباس آباد ساحل شهر. قوی آبی در امر جکلا. جمشید آباد در سلمان شهر. یاس در کلارآباد. شهرستان تنکابن: ولی آباد روبروی مسجد، نشتارود روبروی خشکه داران. شهرستان چالوس: ساحل نمک آبرود کنار هتل آزادی. مجموعه هتل پارسیان روبروی تله کابین نمک آبرود. رادیو دریای چالوس در انتهای خیابان رادیو دریا. شهرستان ساری: مجتمع علوم پزشکی مشهد در منطقه گهرباران کنار پل شیلات. عدالت 1 تا 3 در جاده ساحلی ساری. برادران رضایی در گهرباران. شهرداری ساری در فرخ آباد. شهرستان گلوگاه: دریای آرام در کیلومتر 5 جاده دریا. شهرستان نور: طرح های ایزدشهر، آکام شهر، آرام شهر و شهرداری در ساحل ایزدشهر. شهرداری نور در خیابان معلم نور. هتل نارنجستان در شهرک دلکده در کیلومتر 5 محمود آباد به نور. شهرک فردوس بعد از رویان. هتل آپارتمان ناتکنار. شهرستان محمودآباد: وزرا محله، سرخرود، چاکسر در ساحل محمودآباد. خانه دریا، مروارید دریا و ساحل خط آهی در جاده فریدون کنار. شهر قصه و پشت سیاه در خیابان معلم محمود آباد. دارایی، ترجستان و خرم در خیابان آزادی محمودآباد. خشت سر در جاده نور خشت سر. شهرستان نوشهر: پلاژحسینی در کور کورسر. سی سنگال در ساحل سی سنگال. دریاویلا در عالم کلا. دریابیشه و صلاح الدین کلا. شهرستان فریدون کنار: دو طرح در غرب فریدون کنار و شرق پارک لاله. شهرستان بابلسر: مجتمع نواب، خیابان نخست وزیری بابلسر

ساحل گیلان: استان گیلان 274 کیلومتر نوار ساحلی دارد و حدود 300 نقطه دسترسی به دریا که از میان آنها فقط حدود 48 نقطه سالم سازی وجود دارد، چون نقاط قابل شنا در این استان از مازندران چندان زیاد نیست. به همین علت آمار غرق شدگان گیلان از مازندران خیلی کمتر است، یعنی در سال گذشته فقط 42 نفر در ساحل این استان غرق شده اند. سال جاری اگر به گیلان سفر کنید 2 هزار و 200 ناجی در تمام این ساحل از صبح تا غروب خورشید آماده هستند. اگر احتیاج به دریافت اطلاعات بیشتر یا انتقاد یا پیشنهادی دارید، می توانید با شماره تلفن 2282329 (0131) در استانداری گیلان تماس بگیرید.

در میان این طرح ها بخشی به نهادها و بخش خصوصی تعلق دارد که بدون هماهنگی ورود به آنها ممنوع است. این لیست طرح های عمومی سالم سازی این استان است. شهرستان رودسر: طرح گل سرخ چابکسر اول ورودی چابکسر. نگین کلاچای بعد از چابکسر در ساحل کلاچای. شهید انصاری رودسر در خیابان کناردریا. شهرستان لاهیجان : ساحل قمی (بخش خصوصی) در چاف و چمخاله. حسن بکنده در منطقه رودینه. شهرستان آستانه اشرقیه : عسگرآباد در بخش دهکاد. کیاشهر ساحل دریای کیاشهر. شهرستان رشت: چوپختان جاده انزلی نرسیده به زیباکنار. حاجی بکنده جاده انزلی نرسیده به زیباکنار. مروارید خزر جاده انزلی نرسیده به روستای امیرآباد زیباکنار. شهرستان بندر انزلی: ساحل قو ورودی انزلی، روبروی امامزاده بی بی حوریه. طالب آباد بعد از پایگاه نیروی دریایی. جفرود در ساحل روستای جفرود. پاسداران انزلی در خیابان پاسداران. ساحل متین در ساحل متین روستای بشمن سپید کنار. شهرستان رضوانشهر: ساحل تازه آباد ورودی رضوانشهر. شهرستان تالش: آلالان منطقه اسالم. اسالم در ساحل شهر اسالم. گیسوم. قروق در ساحل روستای قروق. ساحل صدف 15 کیلومتر نرسیده به آستارا. شهرستان آستارا. لوندویل نرسیده به آستارا.

ساحل گلستان: استان گلستان کمترین نوار ساحلی را دارد و فقط دو شهرستان بندر ترکمن و بندر گز آن همسایه خزرند؛ یعنی حدود 90 کیلومتر نوار ساحلی. به همین خاطر پنج طرح سالم سازی دارد. غیر از این ساحل استان گلستان برخلاف دو استان دیگر که ساحل ماسه ای دارند، بیشتر ساحلش خاکی است و به همین علت شنا در آنجا هم چندان دلچسب نیست. سال قبل فقط سه نفر در ساحل این استان غرق شدند. اگر احتیاج به دریافت اطلاعات بیشتر یا انتقاد یا پیشنهادی دارید، می توانید با شماره تلفن 4433001 الی 5(0171) در استانداری گلستان تماس بگیرید. فقط دو شهرستان استان گلستان در حاشیه دریا قرار داد. هم به علت کمی وسعت خط ساحلی و هم خاکی بودن این ساحل این منطقه فقط 5 طرح سالم سازی دارد. طرح های آشوراده، بندر ترکمن، گمیش تپه و نوکنده در شهرستان بندر ترکمن قرار دارند و شهرستان بندر گز هم تنها یک طرح در ساحل همین شهر دارد.

جریان شکافنده

شاید از کسانی که غرق شدگی را در ساحل دریای خزر تجربه نموده و البته جان سالم به در برده اند، شنیده باشید که چیزی آنها را به سمت دریا می کشیده. آنها اشتباه نمی نموده اند؛ واقعاً چیزی آنها را به سمت دریا و زیر پای شان می کشیده. این احساس به علت جریان های آبی است که در اصطلاح علمی به آنها جریان های شکافنده یا Rip current می گویند.

این جریان ها بسیار قوی هستند و سرعت آنها گاهی بیشتر از سرعت شناگران قهرمان المپیک است و حتی شناگران ماهر هم گرفتار آنها می شوند؛ جریان هایی که دکتر حمید علیزاده لاهیجانی، عضو موسسه ملی اقیانوس شناسی حدود 10 سال درباره آنها تحقیق کرد و برای برخورد با آن توصیه هایی ارائه نموده است. اما این جریان ها را چطور باید شناخت؟

وقتی موج از طرف دریا به ساحل می آید، به شرط آنکه خیلی بزرگ نباشد، انرژی ندارد و بی خطر است، اما خطر زمانی است که موج در نقطه معینی ناپایدار شده و می شکند و جریان های موازی و عمودی در ساحل شکل می گیرد. جریان های موازی ساحل معمولاً در فاصله های معینی با هم برخورد می نمایند و با سرعت قابل توجهی به سمت دریا بر می گردند و هر چیزی را در این جهت به سمت دریا بر می گردانند؛ حتی اگر آن چیز یک انسان سنگین وزن باشد. محل تشکیل جریان شکافنده بستگی به چگونگی حرکت موج به سمت ساحل، شیب ساحل و ناهمواری های ساحل دارد. با تغییر جهت وزش باد و به تبع جهت حرکت موج، محل تشکیل جریان شکافنده تغییر می نماید.

اگر ساحل ماسه ای باشد محل تشکیل جریان شکافنده به صورت یک هلال دیده خواهد شد. اما این جریان ها را چطور باید شناخت و آن را از موج بزرگ معمولی تشخیص داد. اگر داخل این جریان گرفتار شوید حس خواهید کرد که به سمت پایین کشیده می شوید. می توانید جریان شکافنده را با رفتن به روی یک سطح بلند مثل تپه ماسه ای، روی یک آلاچیق یا سقف خودرو که حدود دو متر از سطح آب بالاتر است با چشم ببینید. هم رنگشان به علت کف های روی آب سفید تر است و هم شکلی شبیه بادبزن درست می نمایند؛ طوری که دسته بادبزن در ساحل و پهنه آن در دریاست. اما فقط شناخت این جریان برای مقابله و نجات جان تان یاریی نخواهد کرد.

باید بدانید وقتی در آن گرفتار شدید، چه عکس العملی نشان دهید و چه رفتاری کنید. اگر وقت شنا در جریان شکافنده قرار گرفتید، اول از همه آرامش را حفظ کنید و موقعیت تان را در دریا بسنجید. نکته دوم آن است که هیچ وقت با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان، یعنی به طرف ساحل شنا نکنید. آرام باشید و اجازه بدهید که موج شما را به طرف دریا برگرداند؛ به این ترتیب انرژی تان را هم تلف نخواهید کرد.

اگر نتوانستید دیگران را از شرایط تان مطلع کنید، چند دقیقه که خود را روی آب نگه دارید، جریان آن آرام می شود، بعد می توانید آرام به موازات ساحل شنا کنید و کم کم به حالت مورب به طرف ساحل بروید.

جریان موج ها هم برای رسیدن به ساحل یاریتان می نمایند. اما اگر وقت بازگشت موج بعدی به طرف شما آمد، تنها چند ثانیه نفس بگیرید و حدود یک متر زیر آب بروید تا از ضربه موج در امان بمانید. چون آب بسیار متلاطم است و ضربه های شدیدی به شما وارد می نماید. از ناحیه شکست موج به طرف دریا، معمولاً شرایط آرام تر است و اگر بتوانید خود را روی آب نگه دارید و به همان طرف شنا کنید، از جریان شکافی در امانید.

نکته مهم این است که خود را روی امواج بزرگ شناور نکنید و نفس بگیرید و زیر آب بروید؛ چون نمی توانید در برابر ضربه های آن مقاومت کنید.

در سایه امنیت

ناجی غریق آن بالا نشسته و مراقب شناگران است. البته تمام طرح های سالم سازی چنین امکاناتی ندارند. در بیشترشان ناجی در فاصله نزدیک دریا بر بلندی نشسته است. برخی در این ساحل، جایگاه ناجی روی یک بلندی وسط دریاست و برخی هم بر قایق موتوری دورتر از ساحل می نشینند تا شناگران بتوانند آزادتر سرگرمی نمایند/عکس: مهدی مریزاد

آزادی بچگانه

دریا برای بچه ها چیز دیگری است، هم آب بازی دارد و هم ساختن اشکال ماسه ای و هم اجازه بازی هایی که شاید هیچ جای دیگر نداشته باشد. بزرگ ترها هم ساحل سهل گیرترند البته تا جایی که خطری آنها را تهدید نکند/عکس: جواد مقیمی

نکات طلایی

آداب شنای دریایی

-در منطقه ها ممنوع شنا نکنید.

-بعد از تاریک شدن هوا و مواقع توفانی وارد دریا نشوید.

-اگر تنها هستید، به خصوص در منطقه ها خلوت وارد دریا نشوید.

-حتی اگر شناگر حرفه ای هم هستید، موقع شنا از ساحل دور نشوید.

-شنا در دریا مثل شنا در استخر نیست و علاوه بر مهارت در شنا باید حضور در دریا را هم یاد بگیرید.

-اگر مهارت چندانی در شنا ندارید، در جایی که عمقش از قدتان بیشتر است شنا نکنید.

-اگر به توان بدنی تان برای شنا در دریای مواج اطمینان ندارید، وارد دریا نشوید و قدرتتان را اینجا آزمایش نکنید.

-اگر وقت شنا کردن در جهت جریان شکافنده قرار گرفتید، اول از همه آرامشتان را حفظ کنید و بعد به شکل اریب خودتان را از محدوده خطر دور کنید.

-جریان های شکافنده در غرب مازندران بیشتر تشکیل می شوند؛ بنابراین هنگام شنا در این منطقه ها بیشتر دقت کنید.

-اگر در دوردست ها به خصوص در آب های جمهوری آذربایجان توفانی رخ دهد، امکان ورود تک موج های آن که به موج مرده یا swell معروفند به ساحل غرب گیلان وجود دارد. بنابر این هنگامی که دریا آرام است، آمادگی تک موج ها را داشته باشید.

-موقع شنا پایتان را روی زمین نگذارید؛ چون به علت زباله های سخت احتمال بریدگی پایتان وجود دارد.

-به هیچ وجه زباله هایتان را نزدیک دریا رها نکنید.

منبع: سرزمین من، شماره 3

منبع: راسخون

به "راهنمای شنا در ساحل های کناره دریای خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای شنا در ساحل های کناره دریای خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید