مهمترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در دنیا

به گزارش سرگرمی های محبوب، ژاپن، یکی از پیشرو ترین و آینده گرایانه ترین کشورهای دنیا به شمار می رود. این کشور، برای مقدمات المپیک توکیو که قرار است در سال 2020 در ژاپن برگزار گردد، اقدامات بسیار زیادی انجام داده و برنامه دارد تا زیربنای فوق العاده و مهارت های سازمانی کم نظیر خود را به سطوح بالاتر ببرد و به سطحی بی نظیر و دست نیافتنی برساند. برای سفر کردن به ژاپن و بازدید از این کشور باستانی و شگفت انگیز، هزاران علت می توان نام برد اما بسیاری از بهترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در دنیا به ایده های آینده گرایانه خارق العاده و حس نوآوری خستگی ناپذیر آن ها مربوط می گردد. در مطلب مهمترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در دنیا خبرنگاران به دلایلی برای اثبات این که ژاپن پانزده سال از دنیا جلوتر است می پردازیم. برای دانستن دلایلی برای پیش رو بودن ژاپن در دنیا با ما همراه باشید.

مهمترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در دنیا

قطارها و سیستم حمل و نقل عمومی

ژاپن بخاطر قطارهای گلوله ای پر سرعت و سیستم متروی بی عیب و نقص خود مشهور است و از دلایلی برای پیش رو بودن ژاپن در جهان هست. این شبکه ریلی خارق العاده که باعث شده سفر کردن به گوشه و کنار این کشور مثل آب خوردن باشد، یکی از دلایل اصلی برای بازدید از ژاپن به شمار می رود. تقریبا در همه شهرهای این کشور می توانید سوار قطارهای پر سرعت شوید و این باعث می شود بازدید از منطقه ها مختلف کشور در یک مدت زمان کوتاه امکان پذیر باشد. البته بهتر است به تمیز بودن و راحت بودن قطارهای ژاپنی نیز اشاره کنیم. این قطارها پر از دستگاه ها و ابزارهای جالب و مختلف هستند و صندلی های آن ها، حتی در قطارهای درجه چندم، فوق العاده می باشند. در نهایت نمی توانید در خصوص قطارهای ژاپنی دست به قلم شوید و از سر وقت بودن و زمان بندی دقیق آن ها چیزی ننویسید. قطارهای ژاپنی تقریبا هرگز دیر نمی رسند. بعلاوه، دیر رسیدن در برنامه زمانی قطارهای ژاپنی یعنی حداکثر یک دقیقه دیرتر وارد ایستگاه شدن در حالی که در کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر تنها زمانی گفته می شود یک قطار تاخیر داشته که آن قطار ده دقیقه بعد از برنامه زمانی به ایستگاه برسد. این مورد از مهمترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در جهان است.

تابلوها، علائم و به طور کلی، نظم

داشتن شهرهایی با میلیون ها سکنه و در عین حال، تعداد بسیار زیاد توریست خارجی در فضاهای بسیار کوچک باعث شده کشور ژاپن در زمینه تابلوی خیابان ها و ساختمان ها بسیار نوآور باشد. بیشتر خیابان های ژاپن هیچ اسمی ندارند و بیشتر خانه های این کشور دارای سبک غربی آدرس دهی نیستند. ممکن است در ابتدا، این نکته در بین دلایلی برای پیش رو بودن ژاپن در جهان کمی گیج نماینده به نظر برسد اما در حقیقت، این باعث نظم بیشتر می شود. بخش های مختلف شهر توکیو به یاری هزاران تابلو به آسانی قابل جهت یابی هستند. ساختمان ها تابلوهایی دارند که روی هر طبقه از ساختمان را می پوشانند و نشان می دهند در آن طبقه خاص چه چیزی وجود دارد. تابلوهای شهری دیگری در بین مهمترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در جهان هستند که با داشتن ارقام و میزان به متر، نشان می دهند از ایستگاه قطار بعدی یا جاذبه فرهنگی مهمی که در آن نزدیکی قرار گرفته است، چقدر فاصله دارید. علاوه بر تابلوهای بسیار مفید و موثر، مردم محلی می دانند چگونه حرکت نمایند، بایستند و صحبت نمایند به نحوی که همه چیز به نرمی و به صورت کاملا روان روی غلتک باشد و هیچ مسئله ای در زمینه شلوغی به وجود نیاید. به طور کل، نظم شهرها خارق العاده و بی نظیر است. جاهای معدودی روی سیاره زمین وجود دارند که در آن ها تعداد بسیار زیادی از مردم در محیط های بسیار کوچک، بدون هیچ دردسر و آشوبی زندگی نمایند.

ربات ها، تاکسی هایی با درب های اتوماتیک و چیزهای ریز دیگر

وقتی صحبت از ربات ها و اتوماتیک سازی در بین دلایلی برای پیش رو بودن ژاپن در جهان به میان می آید، ژاپن از سایر نقاط جهان 15 سال جلوتر است. ربات ها در این کشور تخیلی نیستند بلکه تماشا آن ها در بسیاری از فروشگاه های توکیو و اوزاکا و بسیاری از نقاط دیگر این کشور، یک صحنه کاملا معمولی و رایج به شمار می رود. آن ها به مشتری ها یاری می نمایند و به طور قابل ملاحظه ای مانع زبانی بین توریستان خارجی و مردم ژاپن را از بین می برند. علاوه بر آن رستوران های ژاپنی اغلب دارای ماشین های اتوماتیک هستند که می توانید غذای خود را از طریق آن ها سفارش دهید. این تکنولوژی، خدمات سریع و کارآمد را تضمین می کند و بعلاوه به مسائل زبانی یاری می کند. این نکات ریز و بسیاری از نکات ریز دیگر باعث می شوند اقامت شما در ژاپن لذت بخش تر شود و دلایل بیشتری برای بازدید از این کشور داشته باشید. یکی دیگر از این نکات این است که اصلا لازم نیست درب تاکسی ها را باز کنید، آن ها خودشان به روی شما باز می شوند. اصلا لازم نیست وقتی به هتل می رسید، به سوالات یک مسئول پذیرش پاسخ بدهید و معطل شوید تنها کافیست اطلاعات خود را روی یک آیپد وارد کنید و اتاق مورد نظرتان در اختیار شما قرار می گیرد. تمام این نوآوری های کوچک و بسیار مفید در بین برترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در جهان، بخشی از موقعیت کنونی ژاپن به عنوان مهد تکنولوژی هستند.

ماشین های اتوماتیک فروش

کشور ژاپن علاوه بر پیشرو بودن در زمینه اتوماتیک سازی، برترین مکان از نظر راحتی و آسانی انجام کارها به شمار می رود. در حقیقت ژاپن دارای حدود 6 میلیون ماشین اتوماتیک فروش یا وندینگ ماشین Vending machine است. این یعنی به ازای هر 23 نفر، یک ماشین اتوماتیک وجود دارد، تعداد خارق العاده ای که در جهان بی نظیر است و هیچ کشور دیگری به پای آن هم نمی رسد. نکته فقط در وجود ماشین های اتوماتیک فروش نیست بلکه کاربرد همه جانبه و سوپرمارکت-گونه آن ها و چیزهای جالبی که به فروش می رسانند، است که بسیار اهمیت دارد. در بسیاری از کشورها، ماشین های اتوماتیک فروش، مواردی مانند نوشیدنی، خوراکی و شاید قهوه و نسکافه به فروش می رسانند. در ژاپن، ماشین های اتوماتیک فروش در خیابان، انواع نوشیدنی، سوشی، وعده های غذایی عالی، لباس، لباس زیر، اسباب بازی های عجیب و غریب، کتاب، کتاب های مصور و میلیون ها چیز دیگر را به علاقمندان ارائه می نمایند. آن ها ممکن است یک نوآوری تکنولوژی بسیار بزرگ در جهان به شمار نروند اما روشی که از آن ها در ژاپن استفاده می شود، باعث شده ژاپن مایل ها از سایر نقاط جهان جلوتر باشد.

انجام دادن متفاوت همه چیز

بسیاری از توریستان احساس می نمایند که همه چیز در ژاپن فرق دارد. این نکته، پیامد مستقیمی از گذشته بسیار پیچیده کشور ژاپن است. این کشور در طول بیشتر تاریخ خود منزوی بوده و تاثیر خارجی همواره به عنوان یک نور منفی دیده شده است. در دوران مدرن، ژاپن به طور واضح بسیاری از عناصر غربی مانند سیستم سیاسی بعد از جنگ جهانی خود را وضع کرده اما هنوز بیشتر ویژگی های منحصر به فرد فرهنگی خود را حفظ کرده است. از آنجایی که رهبران ژاپن این مجمع الجزایر را برای مدت صدها سال از سایر نقاط جهان دور و منزوی نگه داشته، چیزهایی در این کشور می بینید که هیچ جای دیگر جهان دیده نمی شوند و بسیاری از محصولات ژاپنی به چشم غربی ها آنچنان عجیب و متفاوت هستند که امکان آن وجود ندارد هرگز در جهانی غرب به پیروزیت دست یابند. در هیچ جای دیگر جهان نمی توانید همان نوع سریال های کارتونی، حمام های عمومی، اسباب بازی ها، بازی های ویدیویی و اتومبیل های مستطیلی شکل عجیب را بیابید و این ها تنها نمونه هایی از محصولات منحصر به فرد کشور ژاپن هستند.

تمیزی و بهداشت

در حالی که کشورهای متعددی موجود هستند که به طور فعال برای کسب عنوان تمیز ترین مکان روی زمین رقابت می نمایند، سالهاست که کشور ژاپن به آسانی این عنوان را کسب می کند. این بخاطر توجه دقیق ژاپن به جزئیات و وسواس درجه یک مردم آن کشور نسب به تمیزی و بهداشت است. توالت های ژاپنی مانند قسمتی از نمایشگاه تکنولوژی به نظر می آیند و حوله های ضد عفونی در نزدیکی همه مکان های عمومی این کشور در دسترس هستند. فاکتور دیگری که تمیزی بی عیب و نقص این کشور را نشان می دهد، عادت فرهنگی مردم این کشور در آشغال نریختن است. آشغال ریختن در کشور ژاپن عملی بسیار نکوهیده به شمار می رود و مردم به هیچ وجه و در هیچ موقعیتی، در خیابان ها آشغال نمی ریزند. نریختن آشغال شامل نریختن ته سیگار نیز می شود. ژاپنی ها به شدت سیگاری هستند اما هیچ کس در خیابان های این کشور سیگار نمی کشد. مردم ژاپن واقعا برای شهرشان و شهروندانشان احترام قائل هستند و مردم سایر نقاط جهان می بایست این احترام و عادت فرهنگی فوق العاده را از مردم این کشور بیاموزند.

در صف ایستادن و راه رفتن

بخاطر جمعیت بسیار زیاد ژاپن، این کشور مجبور به توسعه راه هایی بود تا بتواند تعداد بسیار زیادی از مردم را در فضاهای تنگ و کوچک، به سرعت جابجا نماید و ژاپنی ها در این کار واقعا استاد هستند. وقتی در طول ساعت های اوج شلوغی از شینجوکو Shinjuku، بزرگترین ایستگاه قطار در جهان، عبور می کنید، از تماشا این که مردم چگونه با نظم و کارآمدی مثال زدنی در طول ایستگاه، در حال خروج از قطارها و ورود به آن ها، بدون برخورد کردن با یکدیگر و بدون توقف کردن و به بار آوردن ترافیک، جابجا می شوند، تعجب می کنید. جابجایی روان و در عین حال، سریع و موثر در این ایستگاه های بزرگ قطار، حقیقتا خارق العاده است و در نتیجه، حقیقتا جز مهمترین دلایل برای بازدید از ژاپن و از برترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در جهان به شمار می رود.

طراحی داخلی

از آنجایی که بیشتر شهرهای ژاپن از نبودن فضا در رنج هستند، معماران و طراحان داخلی می بایست برای پیدا کردن برترین کاربرد برای فضاهای تنگ آپارتمان ها و خانه ها، راه چاره هایی پیدا می کردند. به همین علت بود که ژاپنی ها میکرو هاوس (خانه های کوچک)، میکرو آپارتمان (آپارتمان های کوچک)، ماشین لباس شویی میکرو و بسیاری از وسایل میکرو دیگر را اختراع کردند. این ایده استفاده بسیار عالی از فضاهای تنگ و کوچک، زمانی برایتان واضح و مشهود می شود که به درون یک اتاق در یک هتل ژاپنی قدم بگذارید. اتاق های هتل های ژاپنی از اتاق های هتل ها در نقاط دیگر جهان بسیار کوچکتر هستند اما از فضای آن ها حداکثر استفاده اجرا شده و هر سانتی متر مربع آن ها کاربرد و فایده خاصی دارد. از آنجایی که هزینه اقامت در کشورهای آمریکایی و اروپایی در حال بالا رفتن است، بسیاری از ایده های ژاپنی ها در بین دلایلی برای پیش رو بودن ژاپن در جهان از جمله میکرو آپارتمان ها در حال انتقال یافتن به این کشورها هستند. یک آپارتمان 15 تا 20 متر مربعی که در اروپا، یک اقامتگاه نوآورانه بسیار ایده آل به شمار می رود، در ژاپن برای دهه ها به عنوان یک محصول استاندارد و ایده معمول در بین مهمترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در جهان مورد استفاده قرار می گرفته است.

وارد کردن فضاهای سبز آرامش بخش به جنگل های بتونی

شهر توکیو، مرکز ژاپن، از نظر خیلی ها یک کلان شهر ایده آل است. سی و هشت میلیون نفر جمعیت این شهر، بدون هیچ آشوب، مسائل بزرگ اجتماعی یا ترافیک کور، در حال زندگی کردن در این شهر هستند. سیستم حمل و نقل عمومی شهر توکیو در جهان شناخته شده اما بسیاری از مردم فراموش می نمایند که توکیو تنها یک جنگل بتونی که مانند یک ساعت، به طور مداوم و منظم، کار می کند نیست. توکیو ترکیبی از بلوک های آپارتمانی بزرگ، برج ها، خانه های کوچک، معابد و اللبته باغ ها و پارک های آرامش بخش است. هر محله توکیو دارای پارک های زیبایی مانند باغ های هاماریکیو Hamarikiyu Gardens است که معمولا دارای معبدهای کوچک، چندین چایخانه و نقاط ویژه استراحت هستند. ترکیب ساختمان های بزرگ و فضاهای سبز شهری، توکیو را به یک کلان شهر ایده آل برای زندگی و یک نمونه فوق العاده برای سایر شهرها تبدیل می کند. در حالی که شهرهایی مانند سنگاپور، سئول و تایپه نیز اخیرا دارای پارک های زیبا و متعددی شده اند، توکیو برای قرن ها دارای این پارک ها و فضا های سبز بوده و همین نکته ثابت می کند ژاپن از سایر نقاط جهان از نظر برترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در جهان بسیار جلوتر است.

آگاهی در خصوص محیط زیست و انجام بازیافت

ژاپنی ها به حفاظت از محیط زیست بسیار اهمیت می دهند و در نتیجه همه چیز را به روش درست بازیافت می نمایند. با اینکه کیسه های پلاستیکی هنوز هم در ژاپن مورد استفاده قرار می گیرند، بسیاری از محصولات دوستدار محیط زیست تبلیغ می شوند و بسیار پیروز هستند. شهرهایی مانند توکیو و اوزاکا دارای واحدهای عالی خرد کردن زباله هستند. این واحدها در ارتباط با آگاهی شهروندان، شهرها را تمیز نگاه می دارند و مطمئن می شوند که همه چیز به درستی بازیافت شود. علاوه بر بازیافت، می بایست خاطر نشان کرد که ژاپنی ها خودروی هیبریدی را اختراع کرده اند. در حالی که اتومبیل های برقی به کندی در حال پا گرفتن در آمریکا و اروپا هستند، خودروهای هیبریدی از بیش از 15 سال پیش، در حال رفت و آمد در خیابان های ژاپن هستند. اتومبیل های برقی نیز در همه جا حضور دارند همینطور هم دوچرخه های برقی. وقتی صحبت از نوآوری در جابجایی به میان می آید، ژاپن، رویه دیگران را دنبال نمی کند بلکه خودش به خلق رویه های تازه می پردازد.

مدیریت بلایای طبیعی

هر ساله بیش از 1500 زلزله در ژاپن اتفاق می افتد و این کشور هر روزه پس لرزه های کوچکی را تجربه می کند. در این زمینه، تنها کشور شیلی می تواند تا حدی با ژاپن رقابت داشته باشد. علاوه بر فعالیت شدید زلزله، کشور ژاپن طوفان های بسیار شدید و دائمی، باران های سنگین و زمستان های بسیار سخت را تجربه می کند. این محیط طبیعی سخت، ژاپن را در زمینه تاکتیک های دفاعی و مدیریت بلایای طبیعی به یک کشور بسیار نوآور تبدیل کرده است. برج های ژاپنی، بلوک های آپارتمانی و خانه ها طوری ساخته شده که همه چیز را تحمل نمایند به همین علت دیوارهای آن ها نسبت به دیوارهای ساختمان های کشور های دیگر بسیار ضخیم تر هستند. ساختمان های ژاپنی ممکن است از نظر زیبایی برترین نباشند اما زمانی که بلایای طبیعی بر شهر های ژاپن فرود می آیند، مقاومت آن ها واقعا نجات دهنده و تاثیر گذار است. بعد از زلزله وحشتناک کوبه در سال 1995، ژاپن بعضی از پیشرفته ترین تکنولوژی های دفاعی در برابر زلزله را توسعه داده است. یکی از آن ها قرار دادن ستون های مرکزی بسیار سنگین درون طراحی برج ها می باشد. این ستون ها در زمان به وقوع پیوستن زلزله، به آرامی و نرمی حرکت می نمایند و اجازه می دهند که سایر بخش های ساختمان ثابت باقی بمانند. این تکنولوژی ممکن است تازه و نوآورانه به نظر برسد اما از قرن ها پیش در ساخت پاگوداها (معابد بودایی) مورد استفاده قرار می گرفته و همین باعث می شده که در تحمل زلزله ها و طوفان ها به طرزی افسانه ای مقاوم باشند. در حال حاضر بیشتر برج های ژاپنی از این تکنیک استفاده می نمایند و در بناهای کوچک تر نیز از پی ریزی هایی مملو از مایعات استفاده می شود. برج اسکای تری Tokyo Skytree توکیو، دومین بنای مرتفع در جهان یکی از ضد زلزله ترین بناهای کل سیاره زمین است. تمامی این پیشرفت ها این موضوع را که چرا زلزله های ژاپن، قربانیان بسیار کمی دارند را به خوبی توضیح می دهد. این کشور رسما آماده ترین کشور جهان در مقابله با بلایای طبیعی است؛ ویژگی دیگری که این کشور را نسبت به سایر بخش های سیاره زمین، در موقعیتی بهتر و جلوتر قرار می دهد.

همبستگی اجتماعی و حفظ فرهنگ ژاپنی

در جهانی بسیار کوچک شده و جهانی شده ما، کشور ژاپن همچنان سنت های فرهنگی خود را و روحیات و ذهنیات ژاپنی خود را حفظ کرده است. مرزهای ژاپن به روی خارجی ها باز است اما انتظار احترام برای فرهنگ ژاپن وجود دارد و ژاپنی ها آن را از واجبات می دانند. نقاط تاریخی و فرهنگی مورد پرستش قرار می گیرند و سنت ها در گوشه به گوشه این کشور حضور دارند. زبان ژاپنی تبلیغ می شود و از بازدید نمایندگان خارجی انتظار می رود در سفر به این کشور، حداقل چندین جمله از آن را بیاموزند. اتیکت فرهنگی هنوز هم یک بخش مهم و ضروری از زندگی روزانه مردم به شمار می رود؛ به همین علت است که شما می بایست قبل از سفر به این کشور شگفت انگیز، کمی ژاپنی یاد بگیرید و خودتان را با باید ها و نبایدهای فرهنگی این کشور آشنا کنید.

دیسیپلین

در میان دلایل اصلی برای بازدید از ژاپن، می توان به دیسیپلین بی رحم و اخلاقیات کاری ژاپنی ها اشاره نمود. ویژگی هایی که ژاپن را از یک کشور در حال توسعه در دهه 1960 به سومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2018 تبدیل کرده است. ژاپن در سال 1955 بخشی از کنفرانس باندونگ بوده، جلسه ای مربوط به کشورهای جهان سوم. این کشور فقیر، بیچاره و بدون هیچ نقش مهمی در صحنه جهانی بوده اما اگر پنجاه سال گذشته را روی دور تند بگذاریم، می توان گفت ژاپن از نظر اهمیت مالی و ثروت به ازای هر نفر، از فرانسه، آلمان، کانادا، انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر جلو زده است. با این که دلایل بی شماری برای پیروزیت مالی ژاپن وجود دارند، عامل اصلی این پیروزیت، دیسیپلین قاطع و اراده مردم این کشور بوده است. جامعه ژاپن، یک جامعه یکدست است که بدون هیچ بهانه ای برای رسیدن به یک هدف در فعالیت هستند. این اخلاقیات کاری و همبستگی ملی، دلایلی هستند که ژاپن را مایل ها جلوتر از بیشتر کشورهای جهان قرار داده اند و باعث شده اند این کشور با وجود پیری رو به افزایش جمعیت آن و بلایای طبیعی بی وقفه ای که بر آن نازل می شوند، به پیروزیت ادامه می دهد.

مودب بودن

هر کسی که تا به امروز به ژاپن رفته باشد، با ژاپنی ها در ارتباط باشد یا در خصوص فرهنگ ژاپنی مطالعه کرده باشد، می داند که مودب بودن در ژاپن، یک پیش احتیاج فرهنگی به شمار می رود. هیچ چیزی در این کشور بدون سلام و احوال پرسی ها، تبزرگ ها و حالات مودبانه صورت پیش نمی رود. در این کشور به ندرت می توانید یک فرد گستاخ و بی ادب پیدا کنید. حتی اگر کسی با شما موافق نباشد یا مشخصا از خارجی ها خوشش نیاید، با شما به روشی کاملا مودبانه رفتار می کند. این بدان معنی نیست که همه در این کشور فوق العاده گرم و صمیمی هستند اما حتی اگر خیلی گرم برخورد نکند، مطمئنا سعی خواهد نمود محترم باشد و به شما یاری کند. این ذهنیت احترام گذاشتن و مودب بودن، حتی اگر با چیزی یا کسی موافق نباشد، یک ویژگی دیگر است که بسیاری از جوامع باید آن را از ژاپنی ها یاد بگیرند.

امنیت

سطح بالای امنیت در ژاپن و نرخ بسیار پایین وقوع جرم، واقعا فوق العاده هستند. اینطور نیست که اصلا هیچ خبری از جرم نباشد اما تعداد وقوع و شدت این جرم ها تا حد بسیار زیادی از بیشتر کشورهای آسیایی کمتر است. صداقت و احترام، ارزش های ضروری و مهمی در فرهنگ ژاپن به شمار می روند و نتیجه آن ها چیزی جز نرخ بسیار پایین جرم و استانداردهای امنیتی فوق العاده بالا نیست. اگر شما در سفر به این کشور، تلفن همراه یا کیف پول خود را گم کنید، در عرض کمتر از چند روز می توانید آن را در یک ایستگاه قطار یا یک موسسه عمومی دیگر تحویل بگیرید. این ویژگی و چهارده ویژگی که در بخش های قبلی به آن ها اشاره شد، همگی با هم موجب شده اند و اثبات می نمایند که این کشور پانزده سال و یا حتی شاید بیشتر، از سایر کشورهای جهان جلوتر است.

منبع: همگردی

به "مهمترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین دلایل برای پیش رو بودن ژاپن در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید