طرح مالیات برعایدی سرمایه؛ آیا دولت دست در جیب مردم خواهد نمود؟

به گزارش سرگرمی های محبوب، در حالی که نمایندگان مالی مجلس از طرح خود در خصوص طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه به شدت دفاع می نمایند و آن را راه حل ایده آلی برای سوداگری می دانند، اما بسیاری از کارشناسان از این طرح انتقاد نموده اند، به زعم آن ها، این طرح تنها باعث می گردد، مردم عادی مالیات بیشتری بدهند، بودن اینکه ابر ثروتمندان مالیاتی بدهند.

طرح مالیات برعایدی سرمایه؛ آیا دولت دست در جیب مردم خواهد نمود؟

به گزارش سرگرمی های محبوب، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون مالی مجلس با بیان این که در این طرح قرار است سرمایه ها به جای خروج از جهت فراوری وارد عرصه فراوری و اشتغال شوند، گفت: اکنون 187 کشور قانون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می نمایند و براساس تجربیات جهانی، این قانون مفید بوده است.

طغیانی اضافه کرد: در سال نخست کسی که ملک را بخرد و بفروشد 40 درصد براساس مابه التفاوت خرید و فروش باید مالیات بپردازد و در بخش وسایل نقلیه موتوری مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی میزان مالیات در سال نخست 30 درصد است، اما در سال های بعد به صورت پلکانی مالیات کاهش می یابد و در سال چهارم به حداقل می رسد.

همچنین محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز گفت: آنچه که به عنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، بخشی از لایحه ای است که از طرف دولت در سال 98 به مجلس ارائه شد.

وی اضافه کرد: مالیات به عنوان ابزار کنترل نماینده و جلوگیری از سوداگری و رسیدن به عرضه و تقاضای واقعی است که اگر کسی برای سود وارد بازار مسکن، طلا و ارز و خودرو گردد به عنوان مصرف نماینده واقعی تلقی نمی گردد و باید بالاترین نرخ مالیات را پرداخت کند.

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: سوداگران در این عرصه باید حدود 50 تا 60 درصد درآمدشان را به عنوان مالیات پرداخت نمایند، اما اگر سرمایه آن ها تا پنج سال دست نخورده بماند مالیات آن ها به 10 تا 20 درصد کاهش می یابد.

مالیات بر عایدی سرمایه دست کردن در جیب مردم است

مرتضی افقه رئیس گروه اقتصاد دانشگاه چمران اهواز در تبادل نظر با سرگرمی های محبوب با اشاره به اینکه مصوبه اخیر مجلس در خصوص اخذ مالیات از دارایی های سرمایه ای به هیچ عنوان نمی تواند اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده را محقق کند، اظهارداشت: عملکردی که مجلس یازدهم در حوزه مالی طی یک سال اخیر از خود بر جای گذاشته، به خوبی نشان دهنده بازده عملکرد چنین مجلسی است، اگر بخواهیم از زاویه دید درست به این موضوع نگاه کنیم باید به چند نکته اساسی توجه کرد.

وی اضافه کرد: اول اینکه وقتی دولت با کسری بودجه زیادی روبرو است و به هر دلیلی توان پوشش کسری بودجه را ندارد به جای اینکه با در پیش دریافت راه حل های درست و اصولی این کسری بودجه را مدیریت کند، با چاپ پول و رشد نقدینگی کسری بودجه خود را پوشش می دهد قدر مسلم در چنین شرایطی قیمت دلار، سکه، طلا، خودرو، مسکن و... نیز با افزایش روبرو می گردد در این حالت نیز مردم عادی برای حفظ ارزش دارایی خود سعی می نمایند پول نقد نزد خود نگه ندارند و آن را تبدیل به کالایی سرمایه ای نمایند.

افقه گفت: در چنین شرایطی اگر قرار باشد دولت و مجلس از این از این دادوستد ها مالیات بگیرند این یک ظلم آشکار است، زیرا که هر فردی در زمانی که ارزش پول ملی در حال کاهش است به فکر حفظ ارزش دارایی های خود است، بنابراین مجلس اگر می خواهد این شرایط را درست کند باید اشکال کار را در جای دیگری جستجو کند، صرف اینکه یک فرد به جای یک ماشین دو ماشین باشد یا اینکه مقداری طلا و دلار برای خود پس انداز نموده باشد نمی توان بیش از 30 یا 40 درصد از سود این معاملات را از او به عنوان مالیات گرفت. این در حالیست که دولت و مجلس به جای تصویب چنین قوانینی باید جوابگو باشد که چرا با عملکرد خود چنین شرایطی را پدید آورده اند.

این کارشناس مالی با تاکید بر اینکه این مصوبه مجلس عیناً به معنای دست در جیب مردم است، اعلام کرد: مردم این روز ها زندگی خود را به سختی می گذراند، بنابراین اینکه دولت بیاید تورم ایجاد کند و بعد مردمی که به ناچار برای حفظ ارزش دارایی خود ناشی از این تورم سکه و دلار خریده اند، از این مسئله درآمد کسب درآمد کند به هیچ عنوان عادلانه نیست، بنابراین اگر مجلس می خواهد اقدامی انجام دهد باید در مقابل ثروتمندانی که میلیارد ها تومان طی یک بازه کوتاه سود کسب می نمایند و ریالی مالیات نمی دهند از آن ها مالیات بگیرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه سال هاست کارشناسان بر این موضوع تاکید می نمایند که تمامی تسهیلات بانکی به سوی بخشزیرزمینی اقتصاد در ایران می رود، توضیح داد: تا زمانی که بانک ها سالیانه هزاران میلیارد تومان پول خلق می نمایند بدون اینکه با آن ها برخورد گردد و یا بسیاری از افراد پرنفوذ و دلالان با ایجاد فضای سوداگری و دلالی میلیارد ها تومان سود های یک شبه و باد آورده را به جیب می زنند، با آن ها مقابله نگردد، این در حالیست که سیستم نیز یا نمی خواهد یا نمی تواند جلوی آن ها را بگیرد.

افقه یادآور شد: اگر واقعا مجلس از دغدغه بهبود اوضاع دارد، باید جلوی این شرایط را بگیرد، درحال حاضر شرایط کسب وکار کشور به هیچ عنوان خوب نیست و موانع و مسائل زیادی پیش پای فراورینمایندگان و صنعت گران قرار گرفته است، اگر بهبود فضای کسب و کار محقق گردد، آن موقع سرمایه ها به سوی بخش فراوری سوق داده خواهد شد که در چنین صورتی هم اشتغالزایی انجام و هم منابع کشور به سوی بخش مولد اقتصاد سرازیر خواهد شد، این کار درست است، اماهمین مسئله کاری بسیارمشکل است، بنابراین هیچکس نمی خواهد آن را انجام دهد، طی این سال ها همیشه راحت ترین و دم دستی ترین اقدام را مسئولان و نمایندگان مجلس انتخاب نموده اند برای همین است که روز به روز شاهد وخیم تر شدن اوضاع مالی هستیم که با تغییر دولت و مجلس جلوی این فرایند گرفته نخواهد شد، بلکه باید طرز تفکر مسئولان تغییر پیدا کند.

منبع: فرارو

به "طرح مالیات برعایدی سرمایه؛ آیا دولت دست در جیب مردم خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح مالیات برعایدی سرمایه؛ آیا دولت دست در جیب مردم خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید