آخر هفته چه فیلمی ببینیم: فیلم فرانتز از فرانسوا اوزون

به گزارش سرگرمی های محبوب، در میانه این همه فیلم اکشن و ابرقهرمانی پر از زد و خورد، این هفته می خواهم فیلمی بسیار خوبی از فرانسوا اوزون را به شما پیشنهاد بدهم. این کارگردان فرانسوی 50 و چند ساله را می گردد در زمره کارگردان های موج نوی فرانسه دانست. عمده آشنایی قبلی فیلم دوستان با او شاید به خاطر فیلم 8 زن باشد، فیلم خوبی که کاترین دِنُوْ و ایزابل هوپر دو چهره سرشناس او بودند و البته باقی بازیگرانش هم برای علاقه مندان سینمای فرانسه شناخته شده بود. این فیلم را هم اگر ندیده اید حتما ببینید. (با نام اصلی 8 femmes)

آخر هفته چه فیلمی ببینیم: فیلم فرانتز از فرانسوا اوزون

فرانسوا اوزون صاحب سبک است و در آثارش بیشتر روی روابط انسانی متمرکز می گردد. فیلم فرانتز Frantz که امشب می خواهم به شما پیشنهاد کنم، یک فیلم انسانی است. این فیلم در سال 2016 صاخته شده است.

داستان فیلم، زمانی بعد از جنگ جهانی اول را نشان می دهد و یکی از دلیل های سیاه و سفید بودن فیلم فرانتز شبیه سازی همین زمان است.

فرانتس اقتباسی آزاد از فیلم لالایی شکسته اثر ارنست لوبیچ است که خود اقتباسی از نمایشنامهٔ مردی که کشتم، اثر موریس روستان بوده است.

آیا جنگ جهانی اول قابل اجتناب بود؟ اگر آن ترور مشهور آرشیدوک فرانتس فردیناند در 28 ژوئن 1914 به وسیله ملی گرای صرب، گاوریلو پرنسیپ، در سارایوو رخ نمی داد، اتفاق نمی افتاد؟ در این زمینه شک و تردید بسیار است و شاید بدون این حادثه هم بهانه جنگ جور می شد.

این جنگ فرسایشی پرتلفات غالبا در سایه جنگ جهانی دوم که به ما نزدیک تر است و فیلم ها و عکس ها و اسناد بسیار بیشتری از آن به جا مانده اند، قرار گرفته، اما شاید از بسیاری جهات خون چکان تر و چرک تر از جنگ جهانی دوم هم باشد.

با سرانجام یافتن هر جنگ، تروماهای روانی آن تا ده ها سال باقی می مانند. فیلم فرانتس به نوعی می خواهد نحوه تطابق و کنار آمدن آدم های جیران را در فضای بعد از جنگ نشان بدهد.

در این فیلم پیر نینی - پائولا بیر - ارنست اشتوتزنر - ماری گروبر - سیرییل کلر و آلیس دو لانکسن بازی می نمایند.

در سال 1919، سربازی فرانسوی به نام آدریان تصمیم می گیرد به ملاقات خانواده یک سرباز آلمانی به نام فرانتز برود که در میدان نبرد شاهد مرگ او بوده است. او گل هایی روی آرامگاه این سرباز می گذار و بعدش با نامزد فرانتس به نام آنا آشنا می گردد.

ولی حضور این فرانسوی جوان برای ساکنان شهر کوچک آلمانی خوشایند نیست، شهری که اندوه و خشم فقدان عزیزان و شکست در جنگ را تجربه می نماید.

اندوه، احساس گناه و بخشش مضمونهای اصلی فیلم فرانتز است که با بهره بردن از فیلمنامه فرانسوا ازون، از این مفاهیم متدوال فراتر می رود.

بازی هنرمندانه پائولا بیر، بازیگر آلمانی یکی از جذابیت های فیلم است. او به همین دلیل برنده یکی از جایزه های جانبی جشنواره فیلم ونیز شد.

فرانتز فیلمی متعهد و تلخ است که با سرانجامی منسجم، تاثیرگذار و غیرقابل پیش بینی بیننده را تا سرانجام همراه خود می کشاند.

فیلم امتیاز خوب 7.5 در imdb دارد. اگر در پی یک فیلم آرامش بخش هستید که فکر و احساستان را آخر هفته قلقلک بدهد، این فیلم را به شما پیشنهاد می کنم.

فیلم ضمناً دوبله هم شده و شما بسته به سلیقه خود می توانید فیلم دوبله یا با زبان اصلی و زیرنویس را ببینید.

منبع: یک پزشک

به "آخر هفته چه فیلمی ببینیم: فیلم فرانتز از فرانسوا اوزون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر هفته چه فیلمی ببینیم: فیلم فرانتز از فرانسوا اوزون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید