تشکیل کمیته تخصصی شیلات در راستای توسعه آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی

به گزارش سرگرمی های محبوب، خبرگزاری خبرنگاران-در راستای پیشبرد اهداف شیلاتی و سرعت بخشی در حوزه امورات آبزی پروری و آبزی مصرفی و حفظ روحیه تلاشگرانه در استان آذربایجان شرقی ، کمیته تخصصی شیلات تشکیل شد .

تشکیل کمیته تخصصی شیلات در راستای توسعه آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ اولین جلسه این کمیته درخصوص پتانسلیهای آبزی پروری شهرستان خداآفرین و لزوم نگرش و اقدامی نو در این خصوص ، به وسیله مدیریت شیلات برگزار گردید .

معاون شیلات آذربایجان شرقی در این کمیته که با حضور مهندس محمدیان مسئول شیلات شهرستان خداآفرین و سایر مسئولین بخشهای شیلات در استان برگزار گردیده بود با اعلام پتانسیلهای موجود این شهرستان اعلام نمود: شهرستان خداآفرین قابلیت ایجاد تحول در عرصه های مختلف فراوری، صنعت، کشاورزی و از جمله فعالیت در زمینه شیلات و گردشگری را دارد و باید با برنامه ریزی صحیح و طرح کارشناسی از توان این شهرستان در همه زمینه ها بهره مند شویم.

مهندس فیروز طلوع حیات با اشاره به آب مناسب سد خداآفرین برای فراوری و پرورش انواع ماهیان پرورشی و نیز همجواری با کشورهای همسایه مرزی، اظهار کرد: با تشکیل کمیته های تخصصی شیلات، مسئولان پشتیبان آنان در این امر بوده و در صورت وجود موانع احتمالی مسئولین مربوطه در برطرف این موانع کوشش خواهند کرد .

مهندس طلوع حیات با اشاره ضمنی به فرایند صدور مجوزهای آبزی پروری و پرورش در قفس و بعلاوه آیین نامه های ایجاد صیدگاههای تفریحی و مراکز گردشگری گفت: این مدیریت درصدد است درخصوص ایجاد محلهای صید تفریحی در شهرستان خداآفرین در نقاط شناسایی شده بصورت پروژه برنامه سال 1401 و برنامه پنج ساله اقدام کند.

وی مسئولان شیلات را موظف به بررسیهای لازم از سازمان آب مبنی بر عدم پرداخت حق آبه سد با توجه به عدم تخصیص و برداشت آب کرده و اعلام کرد: با توجه به امکان فراوری ماهی در ایستگاههای پمپاژ کانال آب سد خداآفرین و داخل خود کانال، ایجاد پاسگاه حفاظت آبی ایستگاه خداآفرین جزو اولویتهای شیلاتی بوده و بایستی مسئولان شیلات شهرستان جهت صدور مجوزهای شیلاتی به وسیله منطقه آزاد ارس اقدام کنند.

وی در مورد لزوم تشکیل تعاونی صید و صیادی درمنطقه خداآفرین تاکید کرده وگفت: با تشکیل تعاونی پرورش دهندگان ماهی و فراوری کنندگان و سرمایه گذاران در بخش شیلات این شهرستان در آینده نزدیک به یکی از قطبهای فراوری و پرورش انواع ماهیان پرورشی تبدیل شده و الگوی مناسبی برای توسعه آبزی پروری در سایر نقاط مشابه استان و کشور معرفی شود.

وی فراوری ماهیان خاویاری را بهترین ظرفیت سرمایه گذاری در منطقه مطرح کرد و آن را از اهم برنامه ها و سیاستهای این مدیریت در جهت توسعه این امر در منطقه دانست و اشاره نمود: با توجه به اینکه سرمایه گذاران و جوانان جویای کار می توانند علاوه بر اشتغال و درآمدزایی مناسب، زمینه صادراتی و ارزآوری بسیار خوبی در منطقه ایجاد کنند نحوه سرمایه گذاری در حاشیه سد خداآفرین برای پرورش ماهیان خاویاری در جلسه آینده کمیته که اردیبهشت ماه سال 1401 برگزار خواهد شد به وسیله محیط زیست و آب منطقه ای پیگیری شده و به عموم اطلاع رسانی خواهد شد .

مسئول شیلات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خدا آفرین نیز ضمن اعلام مواردی در مورد بهره برداری از مزرعه خوشه صبا و مسائل صدور مجوزها و صید از مخزن سد خداآفرین گفت: عدم هماهنگیهای لازم بین امور آب و محیط زیست برای مجوز آبزی پروری در سد، مسائلی را در این حوزه به وجود آورده است.

مهندس محمدیان ضمن اعلام اقدام 11 نفر برای دریافت مجوزهای آبزی پروری در شهرستان اضافه نمود: فرایند فرایند رهاسازی بچه ماهی در سال 1399 تعداد 250 هزار قطعه بچه ماهی و در سال 1400 تعداد 450 هزار قطعه بچه ماهی از انواع آمور، فیتوفاگ وکپور معمولی بوده است و صید از سد خداآفرین از مهرماه سال جاری آغاز شده و تا اسفندماه ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

به "تشکیل کمیته تخصصی شیلات در راستای توسعه آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل کمیته تخصصی شیلات در راستای توسعه آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید