زمانی برنامه های رمضانی گرهِ از کار مردم باز می کردند، امروز می خواهند با دکور میلیاردی مخاطب جذب نمایند!

به گزارش سرگرمی های محبوب، کاظم احمدزاده اعتقاد دارد زمانی برنامه های ماه رمضان تلویزیون آن قدر مؤثر بودند که هم گره مردم را باز می کردند و هم توجه بینندگان سریال ها را به خود جلب می کردند.

زمانی برنامه های رمضانی گرهِ از کار مردم باز می کردند، امروز می خواهند با دکور میلیاردی مخاطب جذب نمایند!

به گزارش گروه فرهنگی سرگرمی های محبوب، فصل جدید آدم های خوب شهر برنامه افطار شبکه دو سیما شد. برنامه ای که سال گذشته ساعاتی قبل از افطار پخش می شد، اما با اجرای کاظم احمدزاده این ظرفیت را داشت که به یک ویژه برنامه مهم تری تبدیل شود و این اتفاق سال جاری افتاد. این ویژه برنامه چهارمین سال متوالی است که کوشش می نماید با روایت هایی متفاوت از زندگی افراد به ایجاد و گسترش حالِ خوب در جامعه بپردازد.

این برنامه به توضیح حال افرادی می پردازد که نگاهی متفاوت به زندگی داشته و کوشیده اند در راستا زندگی دیگران نقشی مثبت و مؤثر ایفا نمایند. آنچه تا اینجا دیده ایم علاوه بر میزبانی و تبادل نظر با این افراد گزارش هایی مستند از تأثیرگذاری این خیّرین که از راستا آموزش، اشتغالزایی، شرکت در امور خیر و ... می گذرد، پخش می شود. میان برنامه هایی از مشاغل مختلف در لحظه افطار، پرداختن به انسان های خوبی که در حال حاضر در قید حیات نیستند به همراه روایت قصه آن ها، معرفی آدم های خوب شهر از منظر بینندگان، دعا و مناجات و ... از دیگر بخش های این برنامه است.

همان شکل و مدلی که برنامه های احمدزاده در ماه رمضان داشت؛ چه جشن رمضان و چه شهر عزیز و حتی برنامه های دیگر. او را مجری و برنامه سازِ زمانی می دانیم که هنوز ساخت سریال های نمایشی مرسوم نشده بود و صداوسیما با برنامه های تولیدی و جُنگ هایش می کوشید مخاطب جذب کند. همچنان که این مجری قدیمی در جریان تبادل نظر می گوید زمانی برنامه جشن رمضان توجه مخاطب سریال هندی شبکه یک را جلب می کرد.

برنامه هایی که حتی با وجودشان هر سریالی چه خارجی و ایرانی را تهدید می کردند و مجالی به بیننده برای مشغولیت دیگری نمی دادند. تا چند سال گذشته برنامه های رمضانی حال وهوای ساده تر و جذاب تری داشتند الان هم کوشش هایی برای جذب مخاطب می شود، اما انگار بیشتر از هرچیز، دنبالِ ظواهرند، این همان اشکال راهبردی است که سیدکاظم احمدزاده هم به آن اشاره دارد؛ مجری و برنامه سازی که از سال 1375 وارد صداوسیما شد.

او را همواره با برنامه جشن رمضان و ساخت آیتم هایی برای دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به احوال آنان، آزادی زندانیان و خیلی از کار های مردم کمک دیده ایم. مجری و برنامه سازی که هنوز هم اعتقاد دارد برنامه رمضانی باید مثلِ گذشته گره مردم را باز کند و روی زندگی مردم تأثیرگذار باشد. احمدزاده چند سالی است برنامه جشن رمضان را اجرا نمی نماید و البته این برنامه هم از آن شکل و شمایلِ خودش بیرون آمده است. او چند سالی برنامه ای به نام شهر عزیز را در ماه رمضان اجرا کرد؛ برنامه ای که در شهر مشهد و از حرم رضوی روی آنتن می رفت و حال و هوای لحظات قبل از افطار و سفره های اکرام آستان امام رضا (ع) را به تصویر می کشید.

حالا او مجری برنامه آدم های خوب شهر شبکه دو سیما است، به سراغِ او رفتیم و لحظاتی درباره حال و هوای این برنامه تلویزیونی و خیلی از نقاط ضعف برنامه سازی ماه رمضانی به تبادل نظر نشستیم که مشروح این تبادل نظر به قرار زیر است:

* می خواهیم بگوییم و همه بدانند آدم خوب کیست؟

- بگذارید تبادل نظر را با آدم های خوب شهر آغاز کنیم. به خاطر برنامه های پشت سر هم سحر و افطار، گاهاً مخاطب نمی داند کدام شبکه و کدام برنامه را به صورت ثابت دنبال کند از این جهت قدری درباره برنامه تان صحبت کنید بهتر است تا مخاطب در جریان کمّ و کیف این برنامه قرار بگیرد.

برنامه ای است که نظر مردم را می پرسد درباره کار خوب، آدم خوب و اتفاق خوب. من همواره از این گونه برنامه ها استقبال می کنم که با مردم ارتباط مستقیم دارد. کار خوب صرفاً کار اقتصادی و خیریه ای نیست؛ یعنی ما به طور مثال جوشکاری پیدا نموده ایم که شرایط زندگی اش خوب نیست، اما بخشی از زندگی و زمانِ خودش را گذاشته تا کار فی سبیل الله کند. یا یک سربازی که پول های خدمتش را جمع کرد تا یک زندانی آزاد کند. هرکس با هر وسع و بضاعت و شرایطی که دارد دنبال کارِ خوب است. برنامه ما به این مفاهیم و اتفاقات می پردازد که پول تنها وسیله خیر نیست.

در وهله بعدی پیگیری می کنیم از نظر مردم آدمِ خوب کیست؟ مثلاً می گفتند شخصی در بازار چایی می فروشد، اما هنگام فروش محصولش، پاکت را وزن می نماید و بعد چایی را روی ترازو می گذارد که پول پاکت را از مشتری نگیرد. متأسفانه این مسائل در کاسبی های ما فراموش شده است. صرفاً با این برنامه دنبال یادآوری این کار های خوب و مردمان خوب هستیم.

* با ساده ترین کار ها هم می توان آدم خوبی بود

- از اتفاق جالبِ برنامه تان که در راه است بگویید و اینکه مردم چگونه با شما ارتباط می گیرند آدمِ خوب مدنظرشان را معرفی نمایند؟

سامانه ای داریم که عکس و فیلم می فرستند؛ بعضی که قابلیتِ حضور در برنامه را داشته باشند میهمان ما می شوند و بعضی را هم در برنامه معرفی می کنیم و درباره اش صحبت می کنیم. این خوب را مردم به ما نشان می دهند و صرفاً آدم خارق العاده ای هم نیست که فکر کنید هرکسی نمی تواند آدم خوب باشد. در صورتی که با ساده ترین کار ممکن هم می توان دلِ آدمی را شاد کرد.

پرسیدید اتفاق خاص برنامه؟ فردا روز هشتم ماه رمضان است و من عادت دارم در هر برنامه ای باشم نیتم امام رضا (ع) می شود. یک پزشک جراحی است از جراحان عجیب و غریب که کار های خارق العاده ای نموده و تولیت آستان قدس، کشیک افتخاری به او داده است. خیلی کار هایی نموده که برای مخاطبان تلویزیون جذاب است که آن ها را بشنوند و در جریان اتفاقاتِ قابل توجه زندگی اش قرار بگیرند.

در حال پیگیری و رایزنی ایم و از ایشان می خواهیم در برنامه ما حضور پیدا نمایند. البته جوان دهه هفتادی به برنامه آوردیم که بسیار مورد استقبال نهاده شد که با سن و سالِ کم خود کار های بزرگی نموده بود. البته اتفاقات جالب توجه و جذابِ دیگری داشتیم که روی آنتن رفت و در روز های آینده هم از دریچه آدم های خوب شهر می توانید ببینید.

* به مساحت لوکیشن می اندیشند تا محتوا و مسائل دیگر

- آقای احمدزاده در کنار سریال های نمایشی که سال های اخیر دچار بحران شدند بعضاً برنامه ها هم آن برنامه های جذاب و دلچسبِ گذشته نیستند؛ مشکل از کجاست؟

من هنوز هم می گویم کار هایی که به انتها رسیدند چیزی جز لطف خدا نبوده و اگر تأثیر و محبوبیتی هم پیدا نموده اند همه چیز به این عبارت برمی شود: هذا من فضل ربی. باورم این است برای کار های مناسبتی، چون رمضان، هدف برنامه ساز و عوامل کار، باید خدمت به مردم و یا گره گشایی از مردم باشد. بحمدالله این فرصت و زمان برای ما رقم خورد. یادم می آید وقتی با نورالدین سبحانی اولین تهیه نماینده جشن رمضان آغاز کردیم هدفمان ایجاد نوعی مناسک سازی رسانه ای بود.

خانه مردم می رفتیم، آزادی زندانیان، بحث بچه ها در شیرخوارگاه ها، خانواده های فقیر و درگیر مسائل اقتصادی و خیلی از اتفاقات دیگر را پیگیری می کردیم. هیچ وقت به دنبال ظواهر در برنامه سازی نبودیم تا برنامه مان متکی به ظواهر و زرق و برق ها نباشد، مثل الان که احساس می شود رنگ و لعاب و دکور باید بهتر باشد یا به مساحت لوکیشن می اندیشند تا محتوا و مسائل دیگر.

* حالا موقع گره گشایی است...

در ماه رمضان که دل ها آرام تر شده و می توان با این دل های مردم کار های خوبی کرد، بهترین زمان برای گره گشایی ها است و این روز ها این فرصت کمتر مغتنم شمرده می شود؛ من اعتقاد دارم برنامه های ماه رمضانی باید طوری ساخته شوند که گره از کار مردم باز نمایند؛ و این بحران در برنامه سازی و حتی سریال سازی، به تصمیم گیری و سلیقه مدیریتی برمی شود؛ نه یک فرد بلکه مدیریت کلان فرهنگی جامعه.

* دیگر خواستگاه شان اتفاقات گذشته نیست

- این اتفاق به مراتب بغرنج تر برای سریال های نمایشی ماه رمضانی افتاده است؛ قبول دارید؟

تصورم بر این است دیگر خواستگاه شان آن اتفاقات گذشته نیست. چرا که امروز تجمل گرایی و مصرف گرایی تبلیغ می نماید و خیلی به ندرت سریالی با آن شکل و شمایل ساده و مؤثر و مخاطب پسند دیدیم. واقعاً بعضی مواقع آن قدر وسایل آشپزخانه و خانه و ماشین های آنچنانی نشان می دهند که بعد از 37 سال زندگی مشترک ما این چیز ها را نداشتیم و نداریم. البته همه این نکات را مردم می دانند و هرچه بگوییم تکرار مکررات است.

* اگر محتوا قوی باشد دیگر نمی پرسند مجری این برنامه کیست؟

- یک زمانی برنامه ماه رمضانی آن قدر جذابیت داشت که بیش از سریال توجه مردم به آن برنامه جلب می شد، رمز موفقیت شما و دیگر برنامه سازان آن دوران چه بود؟

سراغ دردها، گرفتاری ها و مسائل مردم می رفتیم. مسائل مردم خیلی برای مان مهم بود. از طرفی دیگر به جای ظواهر دنبال محتوا بودیم. در واقع آن قدر محتوا قوی بود که هیچ مخاطبی نمی پرسید مجری این برنامه کیست و چه فضا و دکوری دارد؟ عظمت سوژه ها و محتوا ها توجه مخاطب را به خودش جلب می کرد. با همه این تفاسیر که می گویند ذائقه ها و راستا های جلب مخاطب را تغییر داده اند، اما هنوز هم این مخاطب خریدار محتوا و مضامین جذاب است.

* زمانی برنامه رمضانی مخاطب سریال هندی را می گرفت

برنامه هایی امروز با هزینه های بالایی ساخته می شوند که صرفاً سرگرمی اند. من خودم مدافع برنامه شاد و سرگرم نماینده ام و با افتخار مجری دوگانه سوز سازمان صداوسیما به حساب می آیم. اما اعتقاد دارم این شادی و سرگرمی نباید به هر قیمتی باشد؛ محتوا و گره گشایی و تأثیرگذاری برنامه هم اهمیت دارد که این برنامه برای مخاطب تلویزیون توشه ای هم داشته باشد. برنامه ها بافت و خواستگاه مردمی داشتند؛ جالب است بدانید که روزی برنامه رمضانی مثل جشن رمضان آن قدر بیننده داشت که توجه تماشاگران سریال هندی شبکه یک را به خودش جلب می کرد.

- ماه رمضان کاظم احمدزاده را یاد چه چیز هایی می اندازد؟

واقعاً یاد گرفتاری مردم می افتم، چرا که همه گرفتاری داریم؛ یکی گرفتار گناهان و خطاهایش است و گروهی هم مسائل و گرفتاری های دیگری دارند؛ بهترین و زیباترین و طلایی ترین موقعیت برای توجه به اطراف و گرفتاری هایمان، رمضان است. تا بتوانیم گره، کار و مسئله ای را رفع کنیم. این همدلی و گره گشایی باید در آنتنِ تلویزیون هم مثل گذشته دیده شود.

منبع: تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زمانی برنامه های رمضانی گرهِ از کار مردم باز می کردند، امروز می خواهند با دکور میلیاردی مخاطب جذب نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمانی برنامه های رمضانی گرهِ از کار مردم باز می کردند، امروز می خواهند با دکور میلیاردی مخاطب جذب نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید