زمان گلاب گیری در کاشان چه تاریخی است؟

به گزارش سرگرمی های محبوب، نام کاشان با گلابش گره خورده است و تماشای مراسم گلاب گیری هرساله عده زیادی را به کاشان می کشاند. زمان گلاب گیری در کاشان از اواسط اردیبهشت آغاز می گردد و تا اواسط خردادماه (15 اردیبهشت تا 15 خردادماه) ادامه دارد. بوی گل محمدی در شهر می پیچد و مستت می نماید و همه اینها به لطف آمدن بهار است.

زمان گلاب گیری در کاشان چه تاریخی است؟

تاریخچه مراسم گلاب گیری

مراسم گلابگیری که امروز در کاشان لتان خوانده می گردد سابقه ای دراز دارد. داستان از این قرار است: از صدها سال قبل (نقوش به جا مانده بر سفالینه های تپه سیلک، شعرها و سفرنامه ها وجود گل سرخ را در زمان های دور تصدیق می نماید)، با شکفتن گل های سرخ محمدی، زن و مرد و بزرگ و کوچک صبح زود از خانه بیرون می زنند و مشغول چیدن گل می شوند.

آن هایی که مزرعه ندارند برای دیگران گل می چینند. و آنهایی هم که فاقد وسایل گلابگیری اند، گل هایشان را به دیگران می فروشند. گلابگیرها قسمتی از خانه شان را به انبار کردن گلاب اختصاص می دهند. و آنچه باعث می گردد مراسم گلابگیری در شهرهایی مثل قمصر و نیاسر تماشاگران زیادی داشته باشد، شیوه سنتی گلابگیری است.

شیوه سنتی گلابگیری

به این شکل که وسایلی مثل دیگ، پارچ، قرابه، نی و شیشه در شیوه سنتی به کار می آید. در گلاب گیری به روش سنتی هر یک کیلو گلبرگ را با یک لیتر آب در دیگی مسی می ریزند و دیگ را روی هیزم می گذارند.

درپوش دیگ را می گذارند و با تعبیه واشر لاستیکی بین دیگ و درپوش از نشست بخارها جلوگیری می نمایند. روی در دیگ سوراخی است که به لوله های استیل و آلومینیومی متصل است. و سر دیگر لوله، به ظرف مسی که پارچ است منتهی می گردد. بخارهای به وجود آمده از تقطیر، بعد از رد شدن از این لوله در پارچ مسی ای که داخلش آب سرد وجود دارد، سرد و گلاب به دست می آید. گلابی که بعد از 5 تا 7 ساعت زحمت به دست آمده.

سوغات کاشان را از کجا بخریم؟

زمان گلاب گیری در کاشان چه تاریخی است و در کدام شهرها برگزار می گردد؟

از اواسط اردیبهشت تا دو سه هفته بعدش، مهمانان زیادی برای تماشای مراسم گلابگیری راهی کاشان می شوند.

: قمصر در 30 کیلومتری جنوب کاشان قرار گرفته و هرچند که نام گلاب بیشتر با قمصر گره خورده ولی در سایر شهرهای کاشان مثل نیاسر و روستاهایی همانند ون، سده و وداقان نیز گلابگیری انجام می گردد. به خصوص در وادقان و ون در 50 کیلومتری شمال کاشان، جایی که باغ های زیادی دارد و گلاب غلیظتری نیز به دست می آید.

نیاسر: نیاسر که به کهن باغشهر ایران معروف است، در 30 کیلومتری غربی کاشان واقع شده و جدا از مراسم تماشایی گلابگیری، آبشار نیاسر، بنای چهارطاقی روی تپه های غرب نیاسر و آتشکده نیاسر از جمله جاهای تماشای اش هستند. جایی که مختص کاشان است و نه هیج کجای دیگر جهان.

برای تماشا هتل های کاشان و شهرهای دیگر می توانید به صفحه بروید.

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه های تاریخی

منبع: اسنپ تریپ

به "زمان گلاب گیری در کاشان چه تاریخی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان گلاب گیری در کاشان چه تاریخی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید