هنگام بیماری چه خوراکیهایی مصرف کنیم؟

به گزارش سرگرمی های محبوب، انواع مختلف غذاها می توانند با انواع مختلف بیماری مقابله نمایند به طوری که مثلا غذایی که می تواند به فرد مبتلا به گلودرد یاری کند ممکن است برای فردی که حالت تهوع دارد مناسب نباشد. در این مقاله فهرستی از بیماری های شایع و خوراکی های مفید و مضر برای آنها جمع آوری شده است.

هنگام بیماری چه خوراکیهایی مصرف کنیم؟

سرماخوردگی و آنفلوآنزا

گرفتگی بینی، سرفه و گلودرد از علائم شایع سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند. خوراکی های زیر می تواند به کاهش خلط و التهاب و نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نمایند:

چای های گیاهی: دریافت مایعات کافی به هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا اهمیت بسیاری دارد. نوشیدن این چای ها مفید بوده و بخور دادن با این گیاهان می تواند سینوس ها را از مخاط تجمع یافته پاک کند.

اضافه کردن میزانی زردچوبه به یک فنجان آب داغ و نوشیدن آن به کاهش گلودرد یاری می نماید چرا که طبق تحقیقات زردچوبه خواص ضد التهابی و ضد عفونی نمایندگی دارد.

برگ چای نیز ترکیبات گیاهی طبیعی همانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها و کاتچین ها داشته که در تهییج سیستم ایمنی موثر است. به ویژه کاتچین از بدن در برابر انواع خاصی از ویروس آنفلوآنزا محافظت می نماید.

عسل: گلودرد می تواند به دلیل نوعی عفونت باکتریایی باشد. عسل یک ضد میکروب قوی است که در رفع شدن این عفونت ها موثر است.

تحقیقات نشان می دهد عسل موثرتر از داروهای سرفه همانند دیفن هیدرامین و سالبوتامول عمل نموده و نتایجی مشابه با دکسترومتورفان دارد. می توان از عسل برای درمان سرفه های بچه ها استفاده کرد. هر چند نباید عسل را به بچه ها کمتر از 12 ماه داد.

مرکبات و انواع توت ها: مرکباتی همانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئیدها و ویتامین C هستند که باعث کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه مبارزه با تب می شود. بعضی مطالعات نشان می دهد فلاونوئیدی به نام کوئرستین در انواع توت ها نیز یافت می شود که می تواند به درمان عفونت های راینو ویروسی که دلیل بیشتر سرماخوردگی های رایج است، یاری کند. آبمیوه های یخ زده و برفکی نیز می تواند به تسکین گلودرد منجر شوند.

تهوع، استفراغ و اسهالبه هنگام داشتن یک یا تعدادی از این علائم برترین روش خوردن غذاهایی است که معده را تصفیه می نماید. این عمل به فرد یاری می نماید تا اشتهای خود را دوباره بدست آورد.

زنجبیل: تحقیقات نشان می دهد زنجبیل می تواند به کاهش اثرات حالت تهوع و استفراغ یاری کند. با اضافه کردن یک تا دو قاشق چایخوری زنجبیل تازه به یک فنجان آب داغ می توانید چای زنجبیل درست کنید. پنج دقیقه قبل از آن زنجبیل را خیسانده و آن را با عسل کمی شیرین کنید.

رژیم غذایی برات (BRAT): غذاهای شامل موز، برنج، پوره سیب و نان تست برای معده بسیار ملایم هستند. این رژیم غذایی غنی از نشاسته بوده و فیبر کمی دارد که به بهبود اسهال و کاهش مسائل سیستم گوارش منجر می شود.

از دیگر خوراکی های ملایم می توان کراکرها، بلغو جو دوسر، هندوانه و سیب زمینی آبپز را نام برد. بعلاوه فرد بیمار در چند ساعت اول باید به آرامی میزان کمی آب مزه مزه نموده و سپس مایعات دیگری همانند آب سیب یا آب گوشت را امتحان کند. عموما پس از 48 ساعت رژیم غذایی به حالت عادی باز می شود.

آب نارگیل: هنگام ناراحتی های معده، التهاب در این عضو ایجاد می شود. ترکیباتی به نام تانن ها در آب نارگیل وجود دارد که به کاهش این التهاب یاری می نماید. بعلاوه مقادیر بالای سدیم و پتاسیم موجود در آن به آبرسانی سریع به بدن پس از اسهال و استفراغ یاری می نماید. بعلاوه این نوشیدنی می تواند به هنگام ورزش نوشیدنی سالم و بدون شکر مناسبی باشد که به بدن آبرسانی می نماید.1

بهبود یرقانانار بدلیل داشتن کره مانان تین، انار شیرین، سکنجبین، جوشانده پوست خیار سبز، هندوانه، به ، پونه ها، عسل، رب انار با نعناع ، زرد چوبه، سه دانه بادام تلخ با عسل، ریشه کاسنی، تخم کاسنی، انگور توره (یا عروس پشت پرده)، رازیانه، کدو، هندوانه با سکنجبین.

صفراکش (کُلّاگوک)هلو، آب سیب و برگ ترب (جهت دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا) انگبین ها و شیرخشک، گرانگبین)، توت فرنگی، زردچوبه، تره ، تخم کاسنی، سه دانه بادام تلخ با عسل، زرشک، زیتون (و برای دفع سنگ های صفراوی و کلیوی به میزان 50 تا 60 گرم زیتون با آب گرم، مسهلی قوی است).

تقویت کبدانار، انار شیرین، سکنجبین، هلو، جوشانده پوست خیار سبز، هندوانه با سکنجبین، به، انگبین ها(ترنجبین، شیرخشک، گزانگبین)، پونه ها، عسل، ریواس، انگور، گلابی، هویج، انجیر، تخم آفتاب گردان بامیا، اسفناج، خیار سبز، سیب، گیلاس، تارونه (غنچه خرما)، رب انار با نعناع، زرشک، رطب، گرمک ، توت فرنگی، بذر ترب، بنه، برگ تازه کاسنی (در نوسازی یاخته های کبد نقش برجسته ای دارد)، زرشک (45 گرم)، پیاز یا پیازچه سیروز کبدی (تشمع)، سوپ آب پیاز (بعلاوه برای نفخ شکم، اشکنه آب پیاز هم همین فایده را دارد.)

نفخ شکم (معده)میخک، بابونه، مرزنگوش، پیاز، زنجبیل، خردل، گلپر، دم نموده زیره، تخم شوید، دم نموده نعنا و پونه ها و یا عرق نعناع، آب هویج و یا سوپ هویج، مربای بادام، بادام با عسل، زردچوبه.

دیابت (بیماری قند)آب کدو، آب خیار، تخم گشنیز، آب غوره، آب هندوانه، گیلاس، کباب، سیب زمینی تنوری، هویج (انسولین گیاهی دارد)، سیب درختی، لوبیا، انگبین ها، برگ چغندر، شاهی یا تره ، تیزک، کنگر، توت (شیرینی آن به عکس شیرینی های مضر نمی باشد)، فندق، توت فرنگی، شلغم، پیاز (دارای انسولین گیاهی است و قند خون را پایین می آورد)، بادام، گوجه فرنگی (قند خون را پایین می آورد بعلاوه چربی خون را)، سنبل (ادرار مبتلایان را کم می نماید، به خصوص اگر با گل گاوزبان همراه باشد)، دم نموده برگ خشک گردو .

لئونس کارلیه می نویسد:25 گرم برگ خشک گردو را در یک لیتر آب دم نموده و صبح و عصر یک لیوان بخورید، بعد از یک هفته شفای عاجل در خود احساس کنید.

تیغه های بین گردو: پس از نرم و پودر کردن در حدود 2-3 گرم آن را پس از مختصری جوشاندن و دم کردن، همه روزه به مدت دو هفته بهره ببرید.2

تقویت اعصابمیوه موز از نظر طب سنتی دارای طب معتدل و تر است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود و خوردن آن برای کسانی که اعصاب ضعیفی دارند توصیه می شود. بعلاوه به دلیل بافت نرم آن غذای مناسبی برای بچه ها و افراد مسن است. موز به دلیل وجود پتاسیم در خود باعث تقویت ماهیچه ها شده و می تواند تاثیر زیادی در کاهش سرطان داشته باشد. از دیگر خواص موز می توان به خونساز بودن آن، تقویت نماینده معده، کاهش کلسترول، درمان سوختگی و زخم، دفع نماینده کرم معده و افزایش سیستم ایمنی بدن اشاره نمود.

سوزش معدهچای بابونه یکی از موثرترین نوشیدنی ها است که مصرف منظم آن دو بار در طول روز به مدت یک هفته باعث کاهش درد، زخم و سوزش معده می شود. تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سرماخوردگی، کاهش درد دندان، بهبود درد کمر، سردرد، میگرن و درمان روماتیسم از فواید دیگر خوردن چای بابونه است.

سنگ کلیهیکی از موثرترین میوه ها برای ورزشکان و کسانی که به فعالیت سنگین می پردازند مصرف روزانه زردآلو است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود اما به شرط اینکه بعد از نوشیدن آب مصرف نشود. بهتر است در زمستان برگه زردآلو و و در تابستان میوه آن مصرف شود؛ چرا که به دلیل وجود میزانی اسید سالسیلیک در زرد آلو برای درمان سنگ کلیه، باز شدن گرفتگی مفاصل و روماتیسم مفید است.

خستگیطبق نظریه بسیاری از کارشناسان تغذیه ای فلفل دلمه ای قرمز به دلیل وجود ویتامین C در خود با رساندن اکسیژن به سلول های بدن در رفع کردن خستگی نقش به سزایی دارد و از دیگر فواید آن می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و بهبود سرفه های شدید در بچه ها اشاره نمود.3

پی نوشت:

1.www.tasnimnews.com

2.www.rastineh.com

3.www.yjc.ir

منبع: راسخون

به "هنگام بیماری چه خوراکیهایی مصرف کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگام بیماری چه خوراکیهایی مصرف کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید