چین یک پردازنده کاملا بومی با سرعتی مشابه پردازنده های رایزن نسل اول ای ام دی معرفی کرد

به گزارش سرگرمی های محبوب، چیزی که چین سال ها است منتظرش بود: پردازنده مرکزی (CPU) تازه Loongson 3A5000 چهار هسته ای با سرعت کلاک حدود 2.3 تا 2.5 گیگاهرتز!

چین یک پردازنده کاملا بومی با سرعتی مشابه پردازنده های رایزن نسل اول ای ام دی معرفی کرد

این پردازنده از ریزمعماری GS464V نسخه 64 بیتی Loongson سود برده و از ویژگی هایی مانند چهار ALUs و دو واحد وکتور 256 بیتی در هر هسته برخوردار است که باعث توجه بازار می گردد؛ چون می توان این پردازنده را برای سرورها، لپ تاپ ها، دستگاه های صنعتی و کاربردهای خاص استفاده کرد.

شرکت چینی Loongson، پردازنده نو خود را روز آدینه معرفی کرد و می گوید Loongson 3A5000 به دو کنترلر حافظه DDR4-3200 و یک ماژول رمزنگاری اختصاصی مجهز شده است.

بعلاوه، دارای چهار کنترلر HyperTransport 3.0 SMP است که اجازه می دهند چندین پردازنده 3A5000 همزمان در داخل یک سیستم مانند اینتل Xeons یا ای ام دی Epycs نصب شوند.

به گفته شرکت Loongson، آن چیزی که پردازنده 3A5000 را خاص می نماید؛ مشخصات بالا نیست بلکه استفاده از معماری ISA (سرنام instruction set architecture) به نام LoongArch، مشابه سیستم های ARM و x86 است.

معماری LoongArch نزدیک به 2 هزار دستورالعمل و برنامه اختصاصی برای تبدیلات باینری، وکتور و وکتور پیشرفته محاسباتی و مجازی سازی دارد. Loongson این معماری را با MIPS64 سازگار می خواند و می تواند کدهای نوشته شده برای پردازنده MIPS64 قبلی این شرکت را اجرا کند. معماری LoongArch از لحاظ نظری کاملا با معماری پردازنده های پیشین Loongson فرق دارد.

کارایی در حد نمونه های خارجی مطرح بازار

به گفته Loongson، معماری LoongArch حدود 10 تا 20 درصد کارآمدتر از معماری ISA پیشین آن ها است و پردازنده 3A5000 نزدیک به 50 درصد سریع تر از مدل قبلی، پردازنده 3A4000 است؛ در حالی که 30 درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

مقایسه پردازنده چینی تازه معرفی شده 3A5000 با نمونه پردازنده های خارجی برندهای معروف ایالات متحده مانند اینتل و ای ام دی، به علت تفاوت های اساسی در معماری آن ها، سخت است. شرکت لونگسون گفته است پردازنده 3A5000 در تست SPEC CPU2006 امتیازی بیش از 80 دریافت نموده است که نشان می دهد سرعت و کارایی مشابه پردازنده های نسل اول رایزن AMD دارد و پردازنده های سری Core نسل 6 اینتل دارد.

اگر این کارایی شما را قانع نمی نماید؛ می توانید منتظر عرضه مدل 16 هسته ای 3A5000 در اواخر امسال میلادی باشید.

نکته بسیار مهمی که باید توجه کرد؛ رشد سریع و به خودکفایی رسیدن صنعت نیمه هادی چین، به ویژه فراوری پردازنده های مرکزی پر قدرت قابل رقابت با نمونه های ایالات متحده است.

چین سال ها است در پی فراوری پردازنده مرکزی بومی و کاملا مستقل از شرکت های خارجی برای ابررایانه ها، سرورها و دستگاه های دسکتاپ مصرف کننده نهایی است و اگر پردازنده 3A5000 واقعا کارایی گفته شده را داشته باشد؛ می تواند باعث دست بالاتر چین در بازار ماشین های محاسباتی گردد.

منبع: یک پزشک

به "چین یک پردازنده کاملا بومی با سرعتی مشابه پردازنده های رایزن نسل اول ای ام دی معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین یک پردازنده کاملا بومی با سرعتی مشابه پردازنده های رایزن نسل اول ای ام دی معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید