SMK؛ تانک روسی که فقط یک دستگاه از آن فراوری شد!

به گزارش سرگرمی های محبوب، از جمله کوشش های شوروی برای دست یابی به هدف قطع وابستگی های نظامی خود از دنیا غرب، می توان به تانک SMK اشاره نمود.

SMK؛ تانک روسی که فقط یک دستگاه از آن فراوری شد!

به گزارش سرگرمی های محبوب به نقل از گانزمانیتور، SMK پروتوتایپی از یک خودروی زره پوش بود که توسط اتحاد جماهیر شوروی و برای جنگ دنیای دوم توسعه یافت. این تانک به احترام سرگی کیروف سیاستمدار حزب کمونیست که در سال 1934 ترور شد، نامگذاری شد. لازم به ذکر است که SMK به دست نیروهای آلمانی کشف و به اشتباه در گروه تانک T-35C طبقه بندی شد. این امر منجر به ایجاد سوء تفاهمی مبنی بر حضور تانک T-35 در جنگ زمستان شد. در مجموع به دلیل مشکلاتی که در ارتباط با وزن و اندازه این تانک وجود داشت، تنها یک دستگاه از SMK ساخته شد و استفاده محدودی از آن در دوران جنگ توسط فنلاند به عمل آمد. پس از آن نیز پروژه مذکور به کلی متوقف شد.

تانک T-35

تانک SMK

طراحی و توسعه

شوروی در زمینه مهندسی نظامی و به ویژه طراحی تانک، طی جنگ دنیای دوم (1939 الی 1945) به پیروزیت های چشمگیری دست یافت. البته در این میان محصولات نه چندان پیروزی نیز فراوری شد و پیشرفت مذکور 100 درصدی نبود. از جمله کوشش های شوروی برای دست یابی به هدف قطع وابستگی های نظامی خود از دنیا غرب، می توان به تانک SMK اشاره نمود. در زمان کمی پیش از شروع نبردهای جنگ دنیای دوم، الزامات جدیدی مبنی بر فراوری یک تانک سنگین که بتواند به افزایش قدرت حملات زمینی شوروی یاری کند مطرح شد. این موضوع باعث شد که رقابت تنگاتنگی میان دو پروتوتایپ با نام های SMK و T-100 شروع شود. هر دو پروتوتایپ از طراحی بسیار مشابهی شامل برجک های چندگانه مجهز به سیستم تسلیحاتی زرهی و بسیار توانمند برخوردار بودند.

در نهایت هر دو طرح فوق در کوشش برای پیروزی ناکام ماندند و نتوانستند بر تانک بدترکیب چند برجک T-35 غلبه نمایند. اما چرا شوروی به دنبال معرفی یک جانشین مناسب برای T-35 بود؟ دلیل این موضوع به تجربه آنها در جنگ داخلی اسپانیا (1936 الی 1939) باز می شود. معین شد که پوشش زرهی سبک این تانک نمی تواند در مقابل بیشتر تسلیحات مدرن دوام آورد. برای دوره ای در تاریخ جنگ با استفاده از تانک ها تصور می شد که نمونه های مجهز به چندین برجک، قدرت آتش و محافظت زرهی ذاتی بسیار بیشتری در مقایسه با تانک های ساده تک برجک دارند. اما همانطور که امروزه می دانیم، چنین طرحی منجر به افزایش بیش از حد وزن و تضعیف قابلیت حرکت در میدان نبرد (دهه 1930 و 40) شد.

طراحی های مجهز به چندین برجک مانند SMK، پیکربندی متفاوتی نسبت به نمونه های معمول داشتند. برای مثال برجک اولیه در این تانک که در قسمت میانی قرار داشت، از حضور یک سلاح اصلی L-11 با کالیبر 76.2 میلی متر بهره می برد. برجک کوچکتر رو به جلو نیز یک سلاح ضد تانک مدل 1932 با کالیبر 45 میلی متر داشت که همچنان نسخه ای قوی به شمار می رفت. از جمله دیگر امکانات تسلیحاتی SMK می توان به 3 تیربار 7.62 میلی متری ضد پیاده نظام برای دفاع اشاره نمود. سلاح های مذکور فقط از نظر تئوری، قدرت آتش بالایی را در اختیار SMK قرار داده بودند. برجک اضافی نه تنها منجر به افزایش وزن شده بود، بلکه ظاهری عجیب و غریب به مجموعه بخشیده بود. از نظر فضای داخلی نیز حداقل 7 نفر خدمه برای تانک SMK تعریف شد. تامین نیروی محرکه به عهده یک واحد 12 سیلندر بنزینی GAM-34BT با قدرت 850 اسب بخار بود. همچنین انتظار می رفت که این خودروی 55 تنی (وزن تقریبی بین 50 تا 60 تن بود) در جاده های آماده سازی شده، قادر به حرکت با سرعت 35 کیلومتر بر ساعت باشد.

تانک SMK

طراحی SMK در بهار سال 1938، به وسیله یک تیم مهندسی مستقر در کارخانه کیروف شماره 100 در استان لنینگراد شروع شد و در ابتدا دو خودروی آزمایشی معرفی شدند. از نمونه اصلی نیز برای نخستین بار در ماه مه همین سال رونمایی به عمل آمد. لازم به ذکر است که در همین زمان، الزام طراحی برجک سوم برای تانک SMK حذف شد (حرکتی که توسط شخص استالین از آن حمایت می شد). حتی مدلی مجهز به برجک تکی نیز پیشنهاد داده شد که توانست تایید استالین را به دست آورد و KV نام گرفت. در ادامه سفارش دو پروتوتایپ از این مدل به ثبت رسید.

SMK پیش از به انتها رسیدن آوریل سال 1939 آماده شد و طی سال مورد ارزیابی نهاده شد. این تانک با گذر از تست های لازم، از ماه نوامبر سال 1939 تا مارس 1940 در جنگ زمستان به خدمت مستقیم نظامی علیه فنلاند اعزام شد. با این حال SMK در تاریخ 19 دسامبر سال 1939 به علت عبور از روی یک مین زمینی فنلاندی، از ادامه حرکت بازماند. خدمه مجور شدند این خودروی آزمایشی را رها نمایند که تا مارس 1940 و بازپس گیری توسط نیروهای شوروی در همان مکان باقی ماند. همانطور که گفته شد همزمان با توسعه SMK، یک مدل تانک سنگین تک برجک نیز با نام KV طراحی شد. ترکیب قدرت آتش قابل توجه، محافظت و توجیه مالی، منتج به راه اندازی خط فراوری پیروز تانک های KV-1 شد که خود را طی نبردهای جنگ دنیای دوم نشان دادند. در واقع KV توانست هر دو مدل SMK و T-100 را کنار زده و خود پیروز میدان رقابت شود.

تانک KV

معینات تانک SMK

- نوع: تانک سنگین

- محل فراوری: اتحاد جماهیر شوروی

- زمان خدمت: از سال 1939 (پروتوتایپ)

- اپراتور اصلی: شوروی

- جنگ ها: جنگ زمستان

- فراوری نماینده: کارخانه کیروف

- فراوری شده به سال: 1939

- تعداد ساخته شده: 1

- وزن: 55 تن

- طول: 8.75 متر

- عرض: 3.36 متر

- ارتفاع: 3.35 متر

- خدمه: 7 نفر

- پوشش زرهی: 20 تا 60 میلی متر

- موتور: GAM-34BT با قدرت 850 اسب بخار

- نسبت نیرو به وزن: 15.5 اسب بخار به تن

- ظرفیت سوخت: 1320 لیتر

- برد عملیاتی: 220 کیلومتر

- سرعت: 35 کیلومتر بر ساعت

منبع: جام جم آنلاین

به "SMK؛ تانک روسی که فقط یک دستگاه از آن فراوری شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "SMK؛ تانک روسی که فقط یک دستگاه از آن فراوری شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید