آیا ممکن است دو بار به ویروس کرونا مبتلا شویم؟

به گزارش سرگرمی های محبوب، اخیراً موردی از ژاپن گزارش شده که تست کرونای فردی مبتلا به COVID-19 بعد از بهبود یافتن و دوره ریکاوری، دوباره مثبت شده است.

آیا ممکن است دو بار به ویروس کرونا مبتلا شویم؟

به گزارش سرگرمی های محبوب به نقل از تبیان ،دانشمندان این روزها مدام در حال مطالعه روی COVID-19 هستند تا بتوانند یافته های هر چه بیشتری در مورد این ویروس جدید کرونا و رفتارهای آن به دست آورند؛ از اینکه این ویروس خودش را چگونه در بدن نشان می دهد گرفته تا اینکه چگونه بین افراد منتشر می شود.

برای درمان افراد مبتلا، بیماران مدتی تحت شرایط قرنطینه نگهداری و مراقبت می شوند و به طور کلی بعد از اینکه تست شان از جهت این بیماری چند بار منفی شد مرخص می شوند.

اما اخیراً موردی از ژاپن گزارش شده که تست کرونای فردی مبتلا به COVID-19 بعد از بهبود یافتن و دوره ریکاوری، دوباره مثبت شده است.

این زن حدوداً 40 ساله یک تور لیدر است که در ژانویه با توریست هایش از ووهان چین به ژاپن برگشته و در 29 ژانویه، تست COVID-19 او مثبت شده و در ششم فوریه مداوای کامل شده است.

این زن دو هفته بعد شروع به بروز علائمی کرده که باعث شده دوباره از او تست کرونا گرفته شود و برای دومین بار، تست COVID-19 او مثبت شده است.

همین مورد باعث شده احتمال ابتلای مجدد به COVID-19، با اینکه فرد یک بار به تازگی با این ویروس جنگیده است، به طور جدی مطرح شود. به راستی مسئله عفونت مجدد با COVID-19 تا چه اندازه واقعی و جدی است؟

آیا این زن ژاپنی دوباره به COVID-19 مبتلا شده است؟

کارشناسان می گویند هیچ چیزی واقعاً غیرممکن نیست چون همچنان تحقیقات زیادی در حال انجام هستند تا همه چیز را در مورد این ویروس جدید بدانند؛ اما در مورد عفونت دوباره، کارشناسان عقیده دارند احتمال سناریوهای دیگر بیشتر است.

Connor Bamford، یک ویروس شناس در موسسه Wellcome-Wolfson از دانشگاه Queen در بلفاست به یورونیوز گفته است: احتمال اینکه این زن دوباره مبتلا به ویروس جدید کرونا شده باشد بسیار بسیار کم است. اما تأکید کرد که چیزهای زیادی در مورد این ویروس وجود دارد که هنوز نمی دانیم.

او گفت: این مورد احتمالاً یک مورد بسیار نادر است، بنابراین تأثیر چندانی در این شیوع نخواهد داشت.

Fabienne Krauer، یک اپیدمیولوژیست در اسلو نروژ گفته است: ما نمی توانیم متوجه شویم آیا این مورد یک عفونت دوباره است، مگر اینکه به طور یقین بدانیم این زن کاملاً درمان و پاکسازی شده بود.

او می گوید: اگر این مورد طبق گزارش های ژاپن به همین صورت باشد که دو تست کرونای این زن در عرض یک ماه مثبت شده اند، پس ما نمی توانیم بفهمیم این مورد واقعاً عفونت مجدد است (ابتلای دوباره) یا یک عفونت پیوسته.

آشنایی با علائم و نشانه های ویروس های کورونا

کارشناسان می گویند هیچ چیزی واقعاً غیرممکن نیست چون همچنان تحقیقات زیادی در حال انجام هستند تا همه چیز را در مورد این ویروس جدید بدانند؛ اما در مورد عفونت دوباره، کارشناسان عقیده دارند احتمال سناریوهای دیگر بیشتر است

آیا مورد گفته شده یک عفونت پیوسته است؟

پاسخ کوتاه این است: می تواند این طور باشد.

Philip Tierno پروفسور میکروبیولوژی و پاتولوژی در دانشکده پزشکی نیویورک به یورونیوز گفت: یک احتمال می تواند این باشد که این زن در واقع دچار بیماری شبه سارس بوده است؛ یعنی این ویروس مدت های طولانی در بدن او ساکن بوده بدون اینکه واقعاً او را مبتلا کرده باشد. سپس او احتمالاً دچار یک دوره بیماری خفیف دستگاه تنفسی فوقانی شده که سیستم ایمنی اش را هوشیار نکرده است و بعد تستی که روی او اجرا شده نتوانسته است ویروس را که جایی در بدنش نهفته بود بگیرد و برای همین نتیجه منفی شده است. سپس او دچار عفونت شدیدتر سیستم تنفسی تحتانی شده است.

آیا احتمال دیگری وجود دارد؟

هم Tierno و هم Bamford خاطرنشان کردند که فقط با یک خطا در آزمایش، احتمال اشتباه وجود دارد.

Tierno می گوید: آزمایشات کامل و بدون خطا نیستند.

اما به گفته Bamford، حتی در صورت صحت آزمایشات اجرا شده، این نگرانی ها درباره عفونت مجدد هنوز اولویتی ندارند.

وی گفت: ما باید این امر را مورد توجه قرار دهیم؛ اما فکر نمی کنم این چیزی باشد که اکنون باید نگران آن باشیم. در واقع اکثریت قریب به اتفاق موارد، ابتلای اولین بار افراد به این بیماری است و این موضوعی است که اکنون باید به آن بپردازیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا ممکن است دو بار به ویروس کرونا مبتلا شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ممکن است دو بار به ویروس کرونا مبتلا شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید