از پورشه های عجیب تا پیشرفته تربن مدل ب ام و
به گزارش سرگرمی های محبوب، قرار نیست همه پروژه های تحقیقاتی شرکت به فراوری یک ماشین منجر گردد. این پروژه ها قرار است فضایی برای خلاقیت فراهم نموده و شرکت را برای آینده آماده کند.
ب ام و iX دو موتور الکتریکی با قدرت 500 اسب بخار دارد
ب ام و، یک شاسی بلند الکتریکی رونمایی نموده که به گفته مدیرانش پیشرفته ترین ماشینی است که این کارخانه تا به امروز ساخته است. ب ام و iX قرار است از سال آینده به بازار عرضه گردد. این ماشین اولین مدل از مجموعه تازه ای از ماشین های الکتریکی ب ام و است که در چند سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
iX دو موتور الکتریکی دارد که 500 اسب بخار نیرو فراوری می نمایند. ماشین با هر بار شارژ می تواند تا حداکثر 480 کیلومتر حرکت کند. باتری ها قابلیت شارژ سریع دارند و در 40 دقیقه تا 80 درصد شارژ می شوند.
ب ام و iX را براساس الگوی جدید مدل هایش طراحی نموده که در آن چراغ ها باریک و جلوپنجره عظیم و کشیده است. جلوپنجره رادار ها و حس گر هایی را پوشانده که سیستم خودران ماشین از آن استفاده می نماید.
دکمه های لمسی ماشین روی سطحی چوبی واقع شده است
ب ام و می گوید قدرت پردازش کامپیوتری که ماشین را کنترل می نماید بیست برابر مدل های دیگر کارخانه است. اما طراحان این فن آوری پیشرفته را تا حد ممکن پشت طرحی ساده و شیک مخفی نموده اند. مثلا دستگیره ها و دکمه ها از کریستال ساخته شده و دکمه های لمسی روی سطحی چوبی قرار دارند.
در این ایده طراحی که فن آوری خجالتی نام دارد، تکنولوژی تا حد ممکن از دید سرنشینان دور است تا آن ها بتوانند راحت تر با ماشین ارتباط برقرار نمایند و آرامش بیشتری داشته باشند.
iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب ام و است
قیمت iX هنوز اعلام نشده، اما پیش بینی می گردد که ارزان ترین مدل حدود 80 هزار دلار باشد. با این قیمت رقیب اصلی این ماشین تسلا مدل X است که اگرچه باتری های بهتری دارد، اما چند سال از عمرش می گذرد. کادیلاک، آئودی و بنز هم شاسی بلند های لوکس الکتریکی در راه دارند و فورد، فولکس واگن و نیسان هم در تدارک ساخت مدل های الکتریکی با قیمت کمتر هستند.
iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب ام و است. این کارخانه در سال 2013 از اولین شرکت هایی بود که با مدل i3 به بازار ماشین های الکتریکی وارد شد. ب ام و در سال های بعد در سرمایه گذاری در ساخت ماشین های الکتریکی تردید کرد و از قافله عقب ماند و حالا کوشش می نماید با سرعت خود را به رقیبان برساند.
موتور های SF90 اسپایدر در مجموع 1000 اسب بخار نیرو فراوری می نماید
فراری در گامی دیگر در جهت ساخت ماشین های الکتریکی، نمونه روبازی از قوی ترین مدل خود SF90 را رونمایی کرد. SF90 اسپایدر از نظر فنی با مدل سقف دار که سال گذشته عرضه شد فرقی ندارد. یک موتور هشت سیلندر و دو موتور الکتریکی با قدرت 1000 اسب بخار به ماشین نیرو می دهد. ماشین می تواند با قوای الکتریکی تا 25 کیلومتر حرکت کند.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت SF90 اسپایدر 2/5 ثانیه و حداکثر سرعتش 340 کیلومتر در ساعت است. قیمت پایه ماشین در ایتالیا 473 هزار یورو (560 هزار دلار) است که حدود 40 هزار یورو از مدل سقف دار SF90 گران تر است.
حداکثر سرعت SF90 اسپایدر 340 کیلومتر در ساعت است
فراری می خواهد تا سال 2022 شصت درصد فروشش را ماشین های هیبرید تشکیل دهد. مدیران شرکت معتقدند که فن آوری کنونی باتری ها برای ساخت یک فراری کاملا الکتریکی مناسب نیست و بعید است تا قبل از سال 2025 یک مدل الکتریکی به بازار عرضه گردد.
خودروساز ایتالیایی امیدوار است که با مدل های هیبرید بتواند از یک سو با سوپرکار های الکتریکی رقابت کند و از سوی دیگر سوپرکار هایی با موتور دوازده سیلندر را به چالش بکشد.
کانسپت ون پورشه در سال 2018 طراحی شد
پورشه مجموعه ای از کانسپت هایی را که بین سال های 2005 تا 2019 ساخته در کتابی به نام دیده نشده معرفی کرد. در مجموع پانزده ماشین در این کتاب معرفی شده که همگی مراحل تحقیقات و طراحی را طی نموده و تا مرحله ساخت رسیده بودند، اما فراوری نشدند.
در بین این مدل ها، از همه عجیب تر یک مینی ون به نام رندینست (renndienst) است که در سال 2018 ساخته شد. در این پروژه مدیران کارخانه از طراحان خواستند تا ماشینی خانوادگی را در آینده تصور نمایند و ببینند آیا می توان چنین ماشینی را با شخصیت و هویت پورشه خلق کرد.
شاسی بلند دو در براساس مدل ماکان از کانسپت هایی است که در کتاب معرفی شده است
مایکل مائر، مدیر طراحی پورشه می گوید: قرار نیست همه پروژه های تحقیقاتی شرکت به فراوری یک ماشین منجر گردد. این پروژه ها قرار است فضایی برای خلاقیت فراهم نموده و شرکت را برای آینده آماده کند. یک مدل اسپرت با موتور دو سیلندر، یک شاسی بلند دو در براساس مدل ماکان و یک نمونه شاسی بلند از مدل 911 از جمله کانسپت های غیرعادی دیگری است که در این کتاب معرفی شده است.
مدیر دایملر می گوید تعریف جامعه از لوکس بودن تغییر نموده است
اولا کالینوس، مدیر گروه دایملر می خواهد این شرکت را در پنج سال آینده کوچک تر نموده و بر کسب درآمد بیشتر از ارائه خدمات نرم افزاری تمرکز کند. کالینوس در نشستی که توسط خبرگزاری رویترز برگزار گردید، گفت که حجم کارخانه در بخش ساخت قوای محرکه به طور اساسی تغییر خواهد نمود.
ساخت ماشین های الکتریکی از ماشین های معمولی ساده تر است. تحقیقات بانک هلندی ING نشان داده که باتری و موتور هر ماشین الکتریکی 200 قطعه دارد، در حالی که این تعداد در موتور و گیربکس یک ماشین معمولی 1400 قطعه است، در نتیجه کارگر کمتری برای ساخت یک ماشین الکتریکی ضروری است.
دایملر همچنین برای آزاد کردن سرمایه برای ساخت ماشین های الکتریکی ناچار است تا حد ممکن هزینه های اضافه را کم کند. در نتیجه حجم شرکت در میان مدت کاهش خواهد یافت.
کالینوس می گوید که سرمایه گذاری تازه، باعث استخدام تعداد زیادی مهندس نرم افزار و متخصص باتری و خودرو های الکتریکی خواهد شد. به گفته مدیر دایملر، تعریف لوکس بودن در حال تغییر است و حفظ محیط زیست و سادگی به رکنی اصلی از یک کالای لوکس تبدیل شده است.
دایملر همچنین می خواهد با ارائه خدمات نرم افزاری درآمد بیشتری کسب کند. در این روش، مشتریان دایملر با پرداخت حق اشتراک می توانند از خدماتی نظیر سیستم های یاری به راننده یا برنامه هایی در ماشین خود استفاده نمایند. این خدمات اضافی از سال 2014 در ماشین های بنز به مشتریان ارائه خواهد شد.
منبع: فرادید