تاریخ شفاهی کازرون منتشر شد

به گزارش سرگرمی های محبوب، محسن عباسپور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در شیراز، اظهار داشت: در پروژه تاریخ شفاهی کازرون، منطقۀ کازرون در بسترهای وسیع تر اجتماعی و فرهنگی آن که در قالب هایی همانند استان فارس، جنوب کشور، مردم ایران و... قابل چارچوب بندی است، قرار گرفته است. بنابراین داده های به دست آمده و کتاب هایی که در قالب مجموعه تاریخ شفاهی کازرون منتشر می شوند، علاوه بر آنکه می توانند مورد استفاده پژوهشگران و علاقمندانی قرار گیرند که در رابطه با کازرون به مطالعه می پردازند، به وسیله سایر پژوهشگران و علاقمندانی که دربارۀ استان فارس، جنوب ایران، تاریخ نگاری مردم مدار، فرهنگ عامه و... نیز به مطالعه منابع می پردازند نیز منابعی با داده های متعدد خواهد بود.

تاریخ شفاهی کازرون منتشر شد

به گفته مولف کتاب یادشده، منطقه تاریخی کازرون به علت تداوم حیات طولانی مدت در طول تاریخ، یکی از منطقه ها قابل توجه برای مطالعات مختلف تاریخی، جامعه شناسی، فرهنگی و... است. اسناد تاریخی متعدد و زیادی نیز در رابطه با این منطقه و بازار تاریخی آن وجود دارد. به عنوان مثال جغرافی دان هایی همانند اصطخری در کتاب ممالک و مسالک، از رونق تجارت در کازرون و صادر شدن پارچه ها و خرماهای مرغوب این منطقه در قرن چهارم خبر می دهد؛ یا مثلاً ابن بلخی در قرن ششم هجری، در کتاب فارسنامه، اطلاعات قابل توجه دیگری از بازار کازرون و رونق تجارت در این منطقه به دست می دهد.

وی ادامه داد: بازار شهر کازرون در طول چند قرن تاریخ خود، دارای فراز و فرودهای مختلفی بوده است. به ویژه طی قرن گذشته که جامعه ایران با تغییرات گسترده ای روبرو بوده، این بازار به عنوان یک نهاد اجتماعی، هم تأثیرهای فراوانی را از این تغییرات گرفته و هم توانسته تأثیراتی را در حوزه های نفوذ خود که شامل شهر کازرون و سایر نواحی که با این بازار در مبادله تجاری بوده اند، برجای بگذارد.

عباسپور با بیان اینکه در کتاب بازار کازرون به روایت حاج منصور داوودی، کوشش شده تا در مصاحبه با یکی از پیشکسوتان این بازار که از دوران کودکی خود در آن حضور داشته و در مقاطعی نیز در فعالیت های صنفی این بازار فعالیت داشته، روایتی از ساختار، روابط اجتماعی، کنشگران، معماری، شیوه های مبادله و... مرتبط با این بازار به دست داده شوند، اضافه کرد: چنین روایتی در کنار سایر اسناد تاریخی موجود و روایت های دیگر کنشگران، می تواند تصویری واضح از نهاد اجتماعی بازار در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار دهد.

وی اظهار داشت: حاج منصور داوودی از چهره های سرشناس بازار کازرون است. ایشان که در سال 1317 در شهر کازرون به دنیا آمد، علاوه بر آنکه در طول زندگی خود، حضور مستمری در بازار این شهر داشت، در فعالیت های صنفی مرتبط با بازاریان نیز به ایفای نقش پرداخت.

عباسپور توضیح داد: مجموعه تاریخ شفاهی کازرون، پروژه ای تحقیقاتی است که از سوی انتشارات هوم شروع شده و در قالب آن کوشش می گردد با اتکا به روش شناسی علمی تاریخ شفاهی، به گردآوری و نشر داده های مختلف و مرتبط با تاریخ منطقه کازرون پرداخته گردد. در قالب این پروژه، در مصاحبه با افرادی که دارای تجربه مستقیم زیسته در هر یک از حوزه های مرتبط با تاریخ مردم و فرهنگ عامه هستند، روایت هایشان گردآوری شده و پس از انجام پایش های علمی، این روایت ها آماده سازی و در کتاب هایی جداگانه منتشر می شوند.

محسن عباسپور، دانش آموخته جامعه شناسی و صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه جامعه نگاری است که تا به امروز به قلم این نویسنده کتاب های گفّال ـ انتشارات هامون نو و بازار کازرون به روایت حاج منصور داوودی -انتشارات هوم منتشر شده است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب بازار کازرون به روایت حاج منصور داوودی که نخستین کتاب منتشر شده از مجموعه تاریخی شفاهی کازرون است، شامل بخش های مختلفی از جمله متن مصاحبه با حاج منصور داوودی، یادداشتی پیرامون اهمیت تاریخی بازار کازرون، تصاویر بازار کازرون و... است. این کتاب در تیراژ 700 نسخه و از سوی انتشارات هوم منتشر و روانه بازار شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تاریخ شفاهی کازرون منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ شفاهی کازرون منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید