دست مردم از کله و پاچه کوتاه شد؛ پرس 4 نفره 450 هزار تومان!

به گزارش سرگرمی های محبوب، رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی (طبخ شده و خام) تهران گفت: نرخ فروش کله و پاچه در 1401 حدود 15 درصد افزایش داشته است. بعلاوه نرخ گوشت در یک ماهه اخیر کاهشی بوده است و اعضای صنف مشکل خاصی برای تهیه کله و پاچه نداشتند.

دست مردم از کله و پاچه کوتاه شد؛ پرس 4 نفره 450 هزار تومان!

به گزارش توسعه نیوز، کله پاچه یکی از محبوب ترین غذا های ایرانی است. این غذای خوشمزه تنها در ایران طبخ نمی گردد بلکه در بسیاری از کشور های آسیا و خاورمیانه هواداران زیادی دارد. این روز ها دیگر مانند گذشته مادر ها کله و پاچه را در خانه نمی پزند. بلکه طباخی ها با ظروف شیک به فروش کله و پاچه می پردازند. دیزاین های لاکچری در ظروف مسی چهره نه چندان زیبا کله گوسفند را برای مردم تبدیل به غذایی با کلاس می نماید.

با گرانی های اخیر و نوسان نرخ گوشت، دیگر مدت ها است که دست مردم حتی از کله گوسفندان بیچاره نیز کوتاه شده است. در بعضی از سایت های اینترنتی خرید نیم دست کله پاچه گوسفندی قربانیان 105 هزار تومان است و کله پاچه کامل گوسفندی قربانیان 138 هزار تومان است.

از سوی دیگر نرخ پرس ویژه دو نفره شامل 2بناگوش-2پاچه-2چشم-1زبان-1مغز حدود 258 هزار تومان است. نرخ کله پاچه کامل شامل 2بناگوش-4پاچه-2چشم- 1 مغز- 1گوشت لخم- 1زبان حدود 280 هزار تومان است. بعلاوه سیراب شیردان دست کامل به 100 هزار تومان می رسد. برای خانواده های پر جمعیت نیز پرس ویژه چهار نفره شامل 3 بناگوش 4پاچه 4 چشم 2زبان 1مغز با نرخ 430 هزار تومان فروخته می گردد. در نتیجه یک پرس کله پاچه برای یک خانواده 4 نفره با مخلفات حدود 450 هزار تومان تمام می گردد.

چیزی که توجهمان را به خود جلب کرد، کله هایی بدون چشم، زبان و مغز بود که در بعضی از سایت های فروش اینترنتی یا فروشگاه ها مشاهده شد که با قیمت 41 هزار تومان به فروش می رسد. با این حساب کمتر خانواده ای طعم این غذای لذیذ را می چشد و ممکن است تنها از کله پاچه نمای یک کله استخوانی کور و کر و لال نصیبشان گردد.

در مورد اندازه افزایش نرخ کله و پاچه به مصاحبه با حسین رواسی، رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی (طبخ شده و خام) تهران پرداخیم.

رواسی در مورد اندازه تقاضا از این صنف اظهارکرد: اندازه تقاضا نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما در کل اندازه تقاضا در فصل تابستان با کاهش همراه است.

وی در ادامه با اشاره به گشت های بهداشتی و تعزیرات اتحادیه گفت: اتحادیه ما بازرس بهداشت دارد و نظارت کامل بر سلامت جنس و بهداشت مغازه واحد های صنفی دارند.

مشکل اصلی این صنف

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی (طبخ شده و خام) تهران در مورد مسائل این صنف اعلام کرد: مشکل اصلی صنف ما درحال حاضر کمبود کارگر به علت افزایش دستمزد آن است. بعلاوه افزایش حق بیمه کارگران نیز علتی بر این ماجرا است. از سوی دیگر افزایش هزینه آب، برق وگاز، اجاره بهای مغازه ها و مالیات از دیگر مسائل اصلی این صنف است.

رواسی با بیان اینکه نرخ مصوب را از سال 96 سازمان حمایت از ما گرفته است، گفت: نرخ مصوب را از ما گرفتند و گفتند واحد صنفی خود باید قیمت گذاری کند. اما به علت اینکه این کار مخالف حمایت از مصرف کننده است با این کار موافق نیستیم. درحال حاضر فروش واحد های صنفی متغیر است.

کله و پاچه چقدر گران شد؟

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی (طبخ شده و خام) در انتها پیرامون اندازه افزایش نرخ در امسال اظهارکرد: نرخ خرید کله و پاچه به نسبت سال 1400 افزایشی نداشته است. نرخ فروش با توجه به بیمه، دستمزد کارگر، اجاره مغازه، هزینه انرژی افزایش داشته است. نرخ فروش کله و پاچه در 1401 حدود 15 درصد افزایش داشته است. بعلاوه نرخ گوشت در یک ماهه اخیر کاهشی بوده است و اعضای صنف مشکل خاصی برای تهیه کله و پاچه نداشتند.

کلام آخر

درد کسبه این روز ها دیگر کمبود تقاضا نیست بلکه در کنار این موضوع دستمزد سنگین کارگران برایشان مشکل ساز شده است. این موضوع باعث شده اصناف با تعداد کمتری کارگر مغازه خود را بچرخاند. از سوی دیگر نرخ بالای این غذای خوشمزه دست مردم راحسابی کوتاه نموده و کار به کله و پاچه های کور و کر و لال رسیده!

منبع: فرارو

به "دست مردم از کله و پاچه کوتاه شد؛ پرس 4 نفره 450 هزار تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست مردم از کله و پاچه کوتاه شد؛ پرس 4 نفره 450 هزار تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید