خواص بابونه گاوی ؛ 12 خاصیت جادویی این گیاه دارویی را بشناسید!

به گزارش سرگرمی های محبوب، آیا می دانستید بابونه گاوی به آسپرین قرون وسطی معروف است؟ بابونه گاوی یکی از گیاهان دارویی شناخته شده ای است که از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف بوده است. تحقیقات علمی خواص مختلفی را از این گیاه به اثبات رسانده اند که در این مطلب از سایت خبرنگاران به آنالیز خواص شگفت انگیز بابونه گاوی و نحوه و مقدار مصرف و عوارض و موارد منع مصرف آن خواهیم پرداخت.

خواص بابونه گاوی ؛ 12 خاصیت جادویی این گیاه دارویی را بشناسید!

بابونه گاوی

بابونه گاوی با نام علمی (تاناستوم پارتنیوم) از گیاهان دارویی ارزشمندی است که از قدیم مورد توجه افراد بوده است. نام انگلیسی این گیاه (Feverfew) به معنی تب بر است و دلیل این نام گذاری این است که در ابتدا از این گیاه برای کاهش تب استفاده می شده است. در فارسی هم این گیاه به نام بابونه کبیر، بابونه گاو چشم و یا گل مینا شناخته می گردد.

این گیاه متعلق به خانواده گل های مروارید است. در ابتدا بابونه گاوی تنها در منطقه بالکان یافت می شد، اما امروزه این گیاه در سراسر دنیا رشد و تکثیر می گردد. جالب است بدانید که در بسیاری از منابع علمی از بابونه گاوی به اسم دارو یاد شده و خواص درمانی آن مورد تائید قرار گرفته است. عصاره به دست آمده از این گیاه دارویی، از سرشاخه های گلدار آن به دست می آید. ماده مؤثر موجود در این عصاره پارتنولید نام دارد که تأثیرات ضد التهابی، ضد اسپاسمی و ضد میگرنی دارد.

بابونه و بابونه گاوی

بابونه و بابونه گاوی هر دو از گیاهان دارویی به تعداد می فرایند؛ اما باید دقت داشته باشید که بابونه و بابونه گاوی با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت نه تنها در شکل ظاهری این دو گیاه است بلکه خواص این دو هم با هم تفاوت دارد (البته در بسیاری از موارد هم خواص این دو یکسان است).

گیاه بابونه گیاهی معطر است؛ این گیاه دارای ساقه های خوابیده است و دارای 6 تا 12 عدد گل سفید بوده که در کناره برگ ها قرار دارند. خواص بابونه برای پوست هم از شناخته شده ترین خواص این گیاه است.

بابونه گاوی

بابونه

ترکیبات و عناصر موجود در بابونه گاوی

بابونه گاوی دارای ترکیبات فعالی است. این ترکیبات عبارت هستند از:

  • لاکتون های سزکوئی ترپن (غالباً پارتنولید که 85 درصد از کل لاکتون های سزکوئی ترپن را تشکیل می دهد) - پارتنولید التهاب را کاهش داده و با سرطان مبارزه می نماید.
  • فلاونوئیدها که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری هستند.
  • روغن های فرار از قبیل کافور که ضد باکتری هستند.

بعلاوه بابونه گاوی دارای عناصری است که در جدول زیر می توانید این عناصر و غلظت آن ها را مشاهده کنید.

نام عنصر

غلطت

مهمیم21.80
کلسیم10.06
مس0.04
جیوه0.10
روی0.73
آهن0.35
منگنز0.10

خواص بابونه گاوی

1. بهبود میگرن

بابونه گاوی از زمان های گذشته به اسم یک آسپرین طبیعی جهت درمان سردرد و میگرن مورد استفاده بوده است. دانشمندان در پژوهشی که روی 147 نفر انجام شد، به این عقیده رسیدند که عصاره گل بابونه گاوی شدت میگرن هایی را که به استراحت در تخت خواب احتیاج دارند، کاهش می دهد.

در پژوهش دیگری که روی 72 بیمار انجام شد، بابونه گاوی تعداد و شدت حملات میگرنی و موارد استفراغ را کم کرد. به علاوه، در پژوهشی روی 17 نفر از بیمارانی که همواره بابونه گاوی استفاده می کردند، معین شد که این گیاه باعث پیشگیری از تشدید سردرد، تهوع و استفراغ می گردد. اما کسانی که بابونه گاوی را همواره استفاده نمی نمایند، در زمان تغییر دارو با علائم میگرن و سختی مفصلی روبرو می شوند.

اما جالب است بدانید که در آزمایش دیگری که روی 50 بیمار میگرنی صورت گرفت، عصاره گل بابونه گاوی موجب بهبود علائم نشد؛ بلکه یک تحقیق روی 60 بیمار مبتلا به میگرن معین کرد که بابونه گاوی و زنجبیل درد ناشی از سردرد های خفیف را کم می نمایند. پارتنولید، عنصر فعال بابونه گاوی، نشانه های درد را در اعصاب جونده (نورون های سه قلو) مسدود می نماید. این امکان هست که این موضوع همان اثر بابونه گاوی برای تسکین درد میگرن باشد.

2. بهبود التهاب

پزشکان یونانی از بابونه گاوی یا کبیر برای درمان التهابات شدید و سوزش های دردناک بهره می بردند. دستاوردهای علمی معین می نماید که بابونه گاوی توانست التهاب مفصلی را در موش های مبتلا به آرتروز هم کاهش دهد. پارتنولید موجود در بابونه گاوی از سلول های پوستی هم در مقابل التهاب محافظت می نماید.

بابونه گاوی، بدون پارتنولید هم التهاب را کاهش می دهد. بابونه گاوی بدون پارتنولید، انتشار مولکول های التهابی اکسید نیتریک، PGE2، TNF-alpha، IL-2، IL-4 و IFN-gamma از سلول های خونی سفید را مسدود می نماید. به علاوه این گیاه دارویی، باعث بهبود التهاب پوستی در موش ها می گردد. از این آزمایش چنین بر می آید که بابونه گاوی، به جز پارتنولید، حاوی ترکیباتی است که با التهاب مقابله می نمایند.

3. دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی

بابونه گاوی یک آنتی اکسیدان قوی به تعداد می رود که رادیکال های آزاد را هدف قرار می دهد. در صورتی که پارتنولید را از بابونه گاوی جدا کنیم، یک آنتی اکسیدان نیرومندتر از ویتامین سی به دست خواهد آمد. بابونه گاوی، از سلول های بدن در مقابل آسیب های سلولی ناشی از استعمال دخانیات محافظت می نماید. پارتنولید از موش های آزمایشگاهی در برابر آسیب کلیوی هم محافظت می نماید.

4. جلوگیری از سرطان

امروزه دستاوردهای علمی، تأثیر بابونه گاوی برای مقابله با سرطان را معین می نماید. پارتنولید، رشد تومور های پوستی را در موش هایی که در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفتند، به تعویق انداخته و تعداد آن ها را کاهش داده است.

به علاوه، پارتنولید روی چند نوع سلول سرطانی نظیر لوسمی، لنفوم، میلوم چندگانه، کلیه، سینه، ریه، روده عظیم، پوست، مثانه و سلول های سرطان مغز تأثیر گذاشته و در مواردی آن ها را از بین می برد. پارتنولید این کار را از راه افزایش گونه های اکسیژن واکنشی (ROS) انجام می دهد.

5. درمان رزاسه

برندهای بهداشتی و زیبایی در تعدادی از محصولات موضعی خود از بابونه گاوی بدون پارتنولید استفاده می نمایند. یکی دیگر از خواص بابونه گاوی بدون پارتنولید کاربرد آن برای کاهش قرمزی، سفتی، سوزش بعد از تراشیدن ریش و آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش است.

در آزمایشی که روی 8 نفر صورت گرفت، بابونه گاوی بدون پارتنولید موضعی باعث کم کردن قرمزی پوست ناشی از سوزش شد. بابونه گاوی بدون پارتنولید موضعی، التهاب پوستی را هم کاهش می دهد.

بعلاوه میگرن در میان افراد مبتلا به رزاسه شایع است. یکی از پژوهش ها معین کرد که پارتنولید اعصاب سه قلو را هدف قرار می دهد.

6. جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از اشعه فرابنفش

بر اساس آزمایشی معین شد که بابونه گاوی بدون پارتنولید، با قرمزی پوست ناشی از اشعه فرابنفش مقابله می نماید. کاهش اندازه تشکیل رادیکال های آزاد ناشی از اشعه فرابنفش، انتشار سیتوکین التهابی انسدادی و افزایش آنزیم های ترمیمی DNA از فواید این گیاه در این زمینه است.

7. تسکین درد

با توجه به اینکه این گیاه را آسپرین قرون وسطا نامیده اند، یکی از خواص بابونه گاوی تسکین درد است. پارتنولید، با مانع شدن سینتاز پروستاگلاندین، التهاب و درد ناشی از آن را کاهش می دهد. عصاره گل بابونه گاوی موجب کاهش درد حاد التهابی، مفصلی و درد عصبی می گردد. بابونه گاوی که به بابونه گاو چشم هم مشهور است، در برابر درد ناشی از شیمی درمانی هم مؤثر است.

8. ضد باکتری بودن

بابونه گاوی با رشد باکتری ها مقابله می نماید. روغن بابونه گاوی مانع رشد باکتری های مضر می گردد. روغن فراوری شده از این گل، به دلیل غلظت بالای کافور، نیرومندترین خواص ضد باکتری را دارد.

9. جلوگیری از لخته شدن خون

در تحقیقات سلولی معین شد که پارتنولید، فراوری گلبول های خون را افزایش می دهد، اما باعث کاهش فعالیت آن می گردد. از این رو، بابونه گاوی احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهد.

10. کاهش استرس و افسردگی

در تحقیقی که روی موش ها صورت گرفت، معین شد، مصرف عصاره بابونه گاوی یکی راه های پیشگیری از افسردگی و استرس است. پس می توان این را هم یکی از خواص بابونه گاوی به تعداد آورد.

11. کاهش مسمومیت ناشی از مواد مخدر

پارتنولید تأثیر کوکائین بر نورون های حساس به دوپامین را خنثی می نماید. این مسئله می تواند به درمان مسمومیت ناشی از مصرف کوکائین یاری کند.

12. کاهش علائم حساسیت

عصاره بابونه گاوی انتشار هیستامین را از سلول هایی که عامل آلرژی هستند، متوقف می نماید؛ بنابراین می توانیم تأثیرگذاری بر آلرژی ها را یکی دیگر از خواص بابونه گاوی بدانیم.

اندازه و نحوه مصرف بابونه گاوی برای درمان بیماری ها

بابونه گاوی در شکل های تازه، یخ زده و خشک شده وجود دارد. شما می توانید این گیاه را به صورت کپسول، قرص یا عصاره مایع آن هم تهیه کنید. این ها معمولاً حاوی دز استانداردی از پارتنولید هستند. برگ ها را هم می توانید به صورت تازه یا خشک شده تهیه کنید. میزان مصرف روزانه آن برای عظیمسالان 2 تا 3 برگ است.

در ادامه به آنالیز اندازه مصرف بابونه گاوی برای تسکین میگرن و التهاب، می پردازیم.

1. میگرن

عصاره این گیاه معمولاً در دز های 100 تا 300 میلی گرمی تا 4 بار در روز مصرف می گردد. دز های 25/6 میلی گرمی را باید 3 مرتبه در روز و به مدت 16 هفته مصرف کرد.

2. التهاب

دز بابونه گاوی برای تسکین التهاب 60 تا 120 قطره است و باید 2 مرتبه در روز مصرف گردد. بچه ها زیر 2 سال نباید از این دارو استفاده نمایند. برای بچه ها بالای 2 سال هم دز ها را بر اساس سن کودک تنظیم کنید. دز های عظیمسالان بر طبق میانگین وزن 70 کیلوگرم معین شده اند؛ بنابراین، یک کودک با وزن 30 کیلوگرم نصف یک عظیم سال عادی را باید استفاده کند.

عوارض جانبی مصرف بابونه گاوی

مصرف این گیاه ممکن است با عوارض زیر همراه باشد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • نفخ معده
  • زخم های دهان
  • بی حسی دهان
  • سوزش سر دل
  • سوء هاضمه
  • اسهال
  • یبوست
  • افزایش خونریزی دوران قاعدگی
  • اضافه وزن

موارد منع مصرف بابونه گاوی

توصیه می گردد که در موارد زیر از مصرف بابونه گاوی اجتناب کنید:

  • در دوران بارداری و شیردهی
  • در صورت داشتن آلرژی به گیاهان کامپوزیته
  • داشتن اختلالات خونریزی
  • در صورتی داشتن قصد جراحی

سخن انتهای

در این مطلب شما را با خواص بابونه گاوی آشنا کردیم؛ اما ذکر این نکته ضروری است که نباید در مصرف گیاهان دارویی افراط کرد. این افراط شامل مصرف زیاد داروی گیاهی در یک وعده یا مصرف طولانی مدت آن می گردد. از این رو، بهتر است پیش از مصرف بابونه گاوی، با پزشک مشورت کنید. آیا شما خواص دیگری از بابونه گاوی می شناسید؟ لطفاً سوالات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سرگرمی های محبوب به اشتراک بگذارید.

در انتها به شما پیشنهاد می کنیم با خواص بخور بابونه هم در سایت سرگرمی های محبوب آشنا شوید و پوستی صاف و یکدست برای خود به ارمغان آورید!

منبع: مجله انگیزه

به "خواص بابونه گاوی ؛ 12 خاصیت جادویی این گیاه دارویی را بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بابونه گاوی ؛ 12 خاصیت جادویی این گیاه دارویی را بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید