سفیر ایران در مینسک: روابط فرهنگی ایران و بلاروس توسعه پیدا می نماید

به گزارش سرگرمی های محبوب، سفیر ایران در بلاروس گفت: با برنامه ریزی هایی که اجرا شده است، شاهد رشد و توسعه مناسبات فرهنگی بین دو کشور به وسیله انجام پروژه های علمی و فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو خواهیم بود.

سفیر ایران در مینسک: روابط فرهنگی ایران و بلاروس توسعه پیدا می نماید

به گزارش سرگرمی های محبوب، مراسم روز بزرگداشت حافظ و شاعر و غزل سرای ایرانی در دانشگاه دولتی فرهنگ و هنر بلاروس که با استقبال دانشجویان این دانشگاه همراه بود، به همت سفارت کشورمان در مینسک برگزار گردید.

دراین مراسم، سعید کمک سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس طی سخنانی ضمن معرفی خواجه حافظ شیرازی و صندلی این شاعر بزرگ در سپهر ادبیات ایران و دنیا بخصوص ادبیات روس، وی را نامدارترین و پرآوازه ترین غزل سرای ایرانی دانست و تاکید نمود: اشعار و افکار حافظ تاثیری بس شگرف بر ادبیات دنیا از جمله شعرا و ادبا و نویسندگان روس زبان مانند پوشکین، محبوب ترین شاعر روس، تولستوی نویسنده بزرگ (متاثراز حافظ در خلق رمان آناکارنینا)، آفاناسی فت (مترجم اشعار حافظ درسال 1820 میلادی)، می یف (معرف حافظ به عنوان الماس درخشان شعر و ادب فارسی)، کیوخل بکر (معرف حافظ بعنوان شاعری موثر بر رشد وارتقای ادبیات روسیه) و کیلیویف بزرگ ترین شاعر دوره ادبیات نقره ای روسیه (که از حافظ به عنوان مسیح پارسی یادکرده) داشته است.

در ادامه مراسم، دو نفر از علاقمندان به حافظ، غزلیاتی از دیوان این شاعر را به زبانهای فارسی و روسی قرائت کردند که با استقبال پرشور دانشجویان دانشگاه فرهنگ و هنر بلاروس همراه بود.

در سرانجام مراسم، سفیر ایران به سئوالات بعضی از دانشجویان بلاروسی پاسخ داد.

کمک در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص برنامه های همکاری میان دانشگاه های هنر دوکشور، اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی های که اجرا شده است، شاهد رشد و توسعه مناسبات فرهنگی بین دو کشور به وسیله انجام پروژه های علمی و فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو خواهیم بود.

وی بعلاوه در پاسخ به سئوال یکی دیگر از دانشجویان بلاروسی درخصوص منطقه ها دیدنی و گردشگری کشورمان از جمله شیراز، اصفهان، تبریز و تهران توضیحاتی ارائه داد که با واکنش و استقبال دانشجویان حاضر در مراسم روبرو شد.

بعلاوه سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد: انجام این مناسبت های فرهنگی، زمینه را برای تقویت انگیزه دانشجویان بلاروسی برای تحقیق و مطالعه بیشتر پیرامون فرهنگ و هنر درخشان ایران را فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سفیر ایران در مینسک: روابط فرهنگی ایران و بلاروس توسعه پیدا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران در مینسک: روابط فرهنگی ایران و بلاروس توسعه پیدا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید