مرور فیلم های بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر

به گزارش سرگرمی های محبوب، بلاگ نماوا - مدیسا مهراب پور: به جشنواره فجر سی و هشتم نزدیک می شویم. هرچند اتفاقات در عرصه سیاسی و اجتماعی در ماه های اخیر به قدری پررنگ و پرتنش شده است که کمتر حواسمان پی فرهنگ و سینما می رود، اما از راه رسیدن جشنواره های هنری در دهه فجر (چه سینما، تئاتر یا موسیقی) می تواند مردم را دوباره به سمت فرهنگ بیاورد و کمی از تلخی این روز ها کم کند.

مرور فیلم های بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر

فرایند انتخاب فیلم سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر مدتی ست که شروع شده. فیلم ها کم کم آماده و به دفتر جشنواره تحویل می شوند و هیئت انتخاب مشغول تماشای آثار و انتخاب است. در اولین مرحله اسامی فیلم های بخش نگاه نو یعنی بخش رقابتی فیلم های اول معرفی شده اند.

در این یادداشت به معرفی فیلم های بخش نگاه نو جشنواره سی و هشت می پردازیم. هرچند که اگر به نام های پای فیلم ها نگاه کنید، در چندین مورد از حضور آنان در بخش نگاه نو تعجب خواهید کرد؛ اما هر قانونی یکسری باگ دارد که می توان با بهره دریافت از آن ها هر کار کرد، حضور در بخش نگاه نو که جای خود دارد!

روز صفر

کارگردان:

سعید ملکان،

تهیه نماینده:

سعید ملکان

یکی از همان نام های عجیبی که در بخش نگاه نو دیده می گردد. فقط در سینمای غیر صنعتی و هردمبیلی مانند ایران می تواند چنین اتفاقی بیفتد که یک نفر از عرصه چهره پردازی، جذب سرمایه گذاری و تهیه نمایندگی گردد و بعد یک هو به سرش بزند که یک فیلم هم کارگردانی کند. مراتب و رده بندی های شغلی و حیطه کاری افراد در سینمای صنعتی کاملا معین است در سینمای ایران، اما از این خبر ها نیست؛ اما به هرحال سعید ملکان برای اولین بار پشت دوربین روز صفر نهاده شده است.

فارغ از حوزه کاری، باید پرسید که وقتی از بخش نگاه نو و یا واژه فیلم اولی حرف می زنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ اساسا نگاه نو یا فیلم اولی به یک حضور تازه نفس در عرصه سینما اطلاق می گردد؛ یعنی کارگردان جوانی که با نگاهی نو به تازگی و با ساخت اولین فیلمش به سینما ورود نموده تا طرحی نو دراندازد. آیا واقعا صرف اینکه سعید ملکان تابه حال کارگردانی ننموده، می توان فیلمش را در بخش نگاه نو قرار داد؟ او که بیش از ده سال است در عرصه سینمای حرفه ای حضور دارد، در پشت صحه فیلم های بسیار مهمی بوده و در چند سال گذشته هم با شروع تهیه نمایندگی، عملا آثار متعددی را به نام خود در سینمای ایران سند زده است.

او تابه حال دو بار از همین جشنواره فجر سیمرغ بهترین فیلم برای ابد و یک روز و تنگه ابوقریب را دریافت نموده (به عنوان تهیه نماینده و صاحب اثر). پس چطور می تواند در بخش نگاه نو حاضر باشد؟ این یکی از آن باگ های اساسی قوانین جشنواره است. اینک شما تجربه کارگردانی نداشته باشید کافیست تا در این بخش حضور پیدا کنید. درحالی که مهم نیست چند سال است که در سینمای حرفه ای حضور داشته اید و با چم وخم داستان چقدر آشنا هستید.

سعید ملکان با کارگردانان متفاوتی کار نموده، سر صحنه تجربیات عملی زیادی را جمع نموده، چطور می تواند با کارگردانی که واقعا این اولین حضورش در سطح حرفه ای سینماست، رقابت عادلانه داشته باشد؟ به نظر می رسد قانون اینجا هم به نفع قدرتمندان و سرمایه داران است و باید منتظر باشیم تا فیلم پرهزینه روز صفر جوایز این بخش را از آن خود کند، بدون اینکه به راستی به بخش نگاه نو تعلق داشته باشد.

آن شب

کارگردان:

کورش آهاری،

تهیه نماینده:

محمد درمنش

اعلام نام آن شب در لیست آثار پذیرفته شده در ابتدا حاشیه برانگیز بود. بسیاری می گفتند فیلم پارسال هم متقاضی شرکت در جشنواره بوده یا اینکه اولین فیلم کارگردان نیست، اما کمی بعدتر معین شد که سال گذشته فیلم به دلیل به سرانجام نرسیدن مراحل فنی نتوانسته در جشنواره حاضر گردد.

دو نکته مهم درباره آن شب یکی حضور شهاب حسینی است و دیگری فیلم برداری کل فیلم در آمریکا. به این لوکیشن خارجی، اما می توان امیدوار بود چراکه تهیه نماینده گفته است: عظیم ترین وجه تمایز آن شب شاید این باشد که غالب فیلم هایی که در خارج از کشور ساخته می شوند به سمت سوءاستفاده از لوکیشن و در فضایی کمدی می فرایند، اما این فیلم اسیر رنگ و لعاب محیط نشده و مضمون و داستان فیلم بر فضا غالب است. همچنین همکاری با شرکا و مشاوران خارجی تجربه مثبتی بود، چراکه آن ها روی مسائل فنی نکاتی داشتند و ما هم روی محتوا و به این ترتیب سعی کردیم خلا های هم را بپوشانیم.

این یک فیلم معمایی و رازآلود است که توسط سپیده عبدالوهاب تدوین شده و چند بازیگر خارجی هم دارد و داستانش درباره یک زوج ایرانی ساکن آمریکا است که در هتلی محبوس می شوند.

بی صدا حلزون

کارگردان:

بهرنگ دزفولی زاده،

تهیه نماینده:

مرتضی شایسته

بهرنگ دزفولی زاده عکاس قدیمی مطبوعات و سینما، بعد از مدت ها کوشش و گیر و گرفت، بالاخره فیلم اول خود را ساخت و به سرانجام رساند. حضور تهیه نماینده باتجربه ای مانند مرتضی شایسته سرکار مطمئنا یاری زیادی به کارگردان جوان و فیلمش نموده و در جشنواره و اکران عمومی هم خواهد نمود.

در این فیلم هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی، علیرضا جلالی تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار، شیرین، ولی پور و مجتبی شکری بازی می نمایند.

داستان فیلم درباره بچه ناشنوایی است که مسائل او در خانواده برای والدینش مسائلی را درست می نماید و اتفاقاتی می افتد. به نظر می رسد باید منتظر یک درام اجتماعی تلخ باشیم.

پدران

کارگردان:

سالم صلواتی،

تهیه نماینده:

شهرام مسلخی

سالم صلواتی از فیلم سازان کردستانی با فیلم زمستان آخر به شهرتی بین المللی رسید و این فیلم جوایز متعددی در جشنواره های بین المللی از جمله جشنواره فیلم لبنان و بغداد را از آن خود کرد. نخستین فیلم او، فیلم کوتاهی به نام رویا های برفی بود که این فیلم، هم در ایران و هم به صورت بین المللی مورد تحسین واقع شد.

فیلم زمستان آخر هم سوالات زیادی درباره حضور کارگردان در این بخش ایجاد می نماید. اگر آن فیلم را ساخته و با آن حتی مشهور هم شده، پس این چطور فیلم اولش است؟

در خلاصه داستان فیلم آمده: رویارویی دو نسل می تواند حادثه بیافریند؛ در پدران حادثه ای دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می دهد.

علیرضا ثانی فر، راهنمایی هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی از جمله بازیگران فیلم هستند.

پوست

کارگردان:

بهمن ارک و بهرام ارک،

تهیه نماینده:

محمدرضا مصباح

بخش نگاه نو در حالت ایده آلش یعنی این دو جوان آذری! بهمن و بهرام ارک که سینما خوانده اند و فیلم کوتاهشان حیوان بسیار مورد توجه نهاده شد و در جشنواره کن و دیگر جشنواره های خارجی هم با استقبال ویژه ای روبه رو و در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن پیروز به دریافت جایزه هم شد.

دو جوان با استعداد که بعد از مطرح شدن فیلم کوتاهشان، اولین تجربه سینمایی خود را رقم زده اند. بدون اینکه حتی به عنوان دستیار یا هرچه، حضور زیادی را در پشت صحنه سینمای حرفه ای ایران تجربه نموده باشند.

جالب است بدانید زبان فیلم کاملا ترکی است و فیلم برداری این فیلم، در روستای باویل شهرستان اسکو انجام گرفته است. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و دربارهٔ خانواده ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن ها به دلیلی دچار مشکل می گردد.

دشمنان

کارگردان:

علی درخشنده،

تهیه نماینده:

مجید برزگر

فیلمی که مجید برزگر تهیه نماینده اش باشد حتما در بخش نگاه نو جشنواره برو و بیایی خواهد داشت. به هرحال تهیه نماینده دشمنان از جمله پرنفوذترین و قدرتمندترین کسانی است که در جریان فراوری و پخش فیلم کوتاه و روبروه با فیلم سازان جوان و معین راهبرد های جشنواره های مستقل و دولتی تجربی و فیلم کوتاه در سینمای ایران قرار گرفته است.

پس می توان گفت علی درخشنده با هوشمندی به سراغ او رفته تا تهیه نماینده اولین فیلمش باشد و از روابط و قدرت نفوذش بهره بگیرد. خود درخشنده فیلم های کوتاهی مانند شکیبا باش و آماس را در کارنامه دارد و مدتی هم به عنوان دستیار و برنامه ریز در سینمای حرفه ای حضور داشته و مناسباتش را به خوبی یاد گرفته.

رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند بازیگران فیلم هستند و در خلاصه داستانش آمده شیوا گفت: همه اش احساس می کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت ها بهمون نگاه می کنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.

ریست

کارگردان:

محمدرضا لطفی،

تهیه نماینده:

سید امیر سید زاده

احساس می کنم دیوونه شدم. یه جورایی به تمام دوربین های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می کنن حساسیت پیدا کردم. اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می کنم پشت همه این دوربینا یه نفره، یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می کنه! این خلاصه داستان فیلم نشان می دهد که باید منتظر تجربه ای جدید و فیلمی باشیم که احتمالا تجربه گرایانه خواهد بود و الگوی از پیش ساخته شده آشنای درام های سینمای ایران را دنبال نمی نماید.

محمدرضا لطفی که درواقع منتقد و کارشناس بوده است حالا پشت دوربین یک فیلم سینمایی رفته است. او پیش تر فیلم هایی تجربی و ویدیویی مانند روایت ناپدید شدن مریم ساخته بود که در هنر و تجربه هم به نمایش درآمد. تجربیات پیشین او این احتمال را که با فیلمی اکسپریمنتال روبرو هستیم، بیشتر می نماید.

رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

شنای پروانه

کارگردان:

محمد کارت،

تهیه نماینده:

رسول صدر عاملی

این هم یکی از آن حضور های تقلب آمیز و ثمره باگ های قانون و آیین نامه جشنواره فجر است. محمد کارت کارگردان نام آشنای سینمای مستند که جوایز زیادی را در هر جشنواره داخلی با فیلم هایش درو نموده و تجربیات فیلم سازی اش احتمالا از خیلی از کارگردانانی که این روز ها فیلم های میلیاردی می سازند و می فروشند (شبیه به بساز بفروش ها دقیقا) بیشتر است، در بخش نگاه نو با فیلم اولی ها رقابت می نماید.

بله قانونا آن ها فیلم سینمایی نبوده اند و از این نظر مسئله ای ندارد، اما نگاه نو بیش از آن که به فیلم اول یا دوم کار داشته باشد، به تجربه نو و حضور تازه باید سرپا باشد. محمد کارت واقعا در نوع خودش کارگردان کارکشته ای است. مهم نیست که این اولین فیلم سینمایی اوست، وقتی به اندازه حداقل پنج فیلم سینمایی تجربه دارد و کار نموده، جایش در این بخش نیست.

جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی و پانته آ بهرام از بازیگران فیلم هستند. در خلاصه داستان آن آمده است: در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می نماید.

کشتارگاه

کارگردان:

عباس امینی،

تهیه نماینده:

جواد نوروزبیگی

نام عباس امینی با ساخت فیلمی درباره ازدواج نوجوانان زیر سن قانونی در جنوب ایران با نام هندی و هرمز، بر سر زبان ها افتاد. هندی و هرمز همچنین جوایز زیادی را در جشنواره های مختلف از آن خود کرد. این کارگردان جوان علاوه بر این آثار ویدیویی دیگری را در کارنامه خود دارد.

او به سراغ ساخت اولین فیلم سینمایی خود رفته است و با نوروزبیگی همکاری نموده است. تهیه نماینده ای که می تواند جهت اکران فیلم را هم هموار کند. این انتقاد به امینی هم مطرح است که بیش از سه فیلم ساخته و حتی آثارش اکران شده اند و نباید در بخش نگاه نو حاضر گردد که هم از نظر تجربی و منطق عقلایی درست است و هم از نظر قانونی با توجه به فرمت ویدیویی آثار پیشین بلامانع است!

مانی حقیقی، حسن پورشیرازی و باران کوثری بازیگران کشتارگاه هستند. داستان فیلم از این قرار است: امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده است، او به خاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می گردد.

لباس شخصی

کارگردان:

امیرعباس ربیعی،

تهیه نماینده:

حبیب والی نژاد

اثر نگاه نویی سازمان سینمایی اوج که نامش برای تماشاگران عامه می تواند بسیار چالش برانگیز به نظر برسد. خصوصا بعد همه وقایع این چندماهه اخیر.

حبیب والی نژاد پیش از این با تهیه نمایندگی ایستاده در غبار، محمدحسین مهدویان را به سینمای ایران معرفی نموده است و این می تواند خوش بینی مان به فیلم و کارگردان جدیدش را بیشتر کند.

یکی از نکات جالب توجه فیلم عدم استفاده از بازیگران مطرح و سلبریتی هاست. درحالی که که فیلم اولی ها (همان طور که نمونه اش جاندار که اکنون روی پرده است به خوبی نشان می دهد، از ترس بازگشت سرمایه و محافظه کاری اصرار بر حضور بازیگران مطرح و سلبریتی های معروف دارند تا ایرادات خود را پشت شهرت آنان پنهان نمایند) در این میان اینکه امیرعباس ربیعی تعمدا یا به اجبار امکان استفاده از بازیگران مشهور را پیدا ننموده نشان از شجاعتش برای ورود به سینمای حرفه ای دارد.

در خلاصه داستان لباس شخصی آمده است: بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست و به لباس شخصی ها بیشتر شک کن!

منبع: برترین ها

به "مرور فیلم های بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرور فیلم های بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید