وزارت ارتباطات: اختلالی در اینترنت نیست، جلوی فروش VPN را گرفته ایم

به گزارش سرگرمی های محبوب، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات اعلام می نماید که آن ها اختلالی در اینترنت ایجاد نکرده اند و فقط در حال جلوگیری از فروش غیرقانونی VPN هستند.

وزارت ارتباطات: اختلالی در اینترنت نیست، جلوی فروش VPN را گرفته ایم

به گزارش زومیت، بیش از دو هفته است که کاربران، کارشناسان و مدیران کسب وکار های فعال در حوزه ICT از اختلال شدید روی پروتکل های رمزنگاری شده TLS و اخلال روی DNS ها خبر می دهند که در نهایت این اتفاق باعث شده کیفیت اینترنت به شدت افت پیدا کند. در همین زمینه در تبادل نظر با یکی از مدیران فنی یک شرکت فناوری، او بیان کرد که اختلال هایی که حالا شاهد آن هستیم ربطی به مسائل زیرساختی ندارد؛ چراکه شاخص های شبکه زیرساخت در حالت طبیعی است. به باور او سیستم فیلترینگ کشور در حال تغییر است و همین امر باعث شده تا اینترنت کل کشور با اختلال و کاهش کیفیت همراه گردد.

درمقابل این ادعا حالا مهدی سالم، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات این ادعا ها را رد می نماید. سالم اعلام می نماید که دسترسی هیچ فردی به اینترنت محدودیت ایجاد نشده و اگر کسی با اختلال در دسترسی به اینترنت روبرو است و در این زمینه اطمینان کامل دارد باید ازطریق سامانه کارگروه معین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) شکایت خود را مطرح کند تا ادعایش آنالیز گردد.

سالم در شرح بیشتر در این زمینه گفت: هر کسی هر ادعایی در این خصوص دارد که دسترسی اینترنتش محدود شده و اختلالی در آن ایجاد شده است باید اعلام کند. پس از اعلام این اختلال هم اگر از اختلال و محدودیت اینترنت مطمئن است، باید ازطریق سامانه کارگروه تصدیق محتوای مجرمانه به موضوع رسیدگی گردد.

به گفته او اگر بعد از این آنالیز ها معین گردد که فرد سرویس درست و قانونی ارائه می نموده و دسترسی های غیرقانونی هم نداشته و به علت خطایی، سیستمش فیلتر شده حتماً مشکلش برطرف خواهد شد.

سالم معتقد است افرادی درحال حاضر معترض به اختلال در اینترنت هستند، که در کنار کار خود، مشغول به فروش VPN هستند و این کار غیر قانونی است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات در این مورد به زومیت گفت: ما بخش قابل توجهی از اعتراض ها را رصد نموده ایم، یک سری شرکت که حالا معتقد به ایجاد اختلال عمدی روی اینترنت هستند، کسانی اند که VPN می فروشند و فروش VPN قانونی نیست. ما ملزم نیستیم کار غیرقانونی گروهی را پوشش دهیم و کاری کنیم که گروهی کار غیرقانونی انجام دهند.

سالم تأکید می نماید که آن ها تنها جلوی سایت هایی را که به صورت غیرقانونی اقدام به فروش VPN نموده اند یا در حال استخراج رمزارز به صورت غیرقانونی هستند، گرفته اند.

به نظر می رسد برنامه وزارت ارتباطات برای بستن سایت های فروش VPN در نهایت باعث شد تا بخشی از آدرس سایت هایی که به درستی و قانونی در حال کار هستند نیز دچار مشکل شوند. سالم تنها راه برای برطرف مشکل این گروه را ثبت اعتراض آن ها در کمیته فیلترینگ می داند. بعلاوه او می گوید کسانی که نسبت به دسترسی به وب سایت ها و سرویس های مختلف اعتراض دارند می توانند IP آدرس خود را دراختیار وزارت ارتباطات بگذارند تا مسائلشان حل گردد.

اما این راه چاره رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات هم با اعتراض بسیاری از فعالان اینترنتی همراه شده است؛ چراکه به باور آن ها دولت با این کار می خواهد یک فهرست سفید درست کند تا مشکل یک تک آدرس یا رنج آدرس های اینترنتی را برطرف کند که از این طریق صدای صاحبان دیتاسنترها، سرویس دهندگان مختلف و متخصص ها را خاموش کند و درنتیجه مشکل اصلی و اختلال کاربر نهایی همچنان باقی خواهد ماند.

سالم چنین ادعایی را هم رد می نماید شرح می دهد: چنین چیزی که ادعا می گردد درست نیست؛ برای چه ما باید بخواهیم آدرس سایتی را از عمد فیلتر کنیم؟ کسانی که IP آدرس خود را که ادعا می نمایند با اختلال روبرو شده، اعلام نمی نمایند کسانی هستند که ازطریق سایتشان VPN به صورت غیرقانونی به فروش می رسد. در واقع شیطنت هایی در این زمینه در حال رخ دادن است. گروهی که سرورهایشان خارج از کشور است روی سرور هایشان کلاهبرداری و عملاً دزدی می نمایند. یعنی یا VPN می فروشند یا دست به استخراج رمز ارز می زنند که این کار های قانونی نیست.

بعلاوه او در پاسخ به این سؤال که عده ای، اما ادعا می نمایند که آدرس سایت های آن ها به اشتباه با فیلتر و اختلال همراه شده و دولت در حال دستکاری روی سیستم های رمزنگاری شده TLS و اختلال روی DNS است، این موضوع را هم رد می نماید. او در این مورد گفت: استنباط ما این نیست که آدرس سایت یا سرویسی به اشتباه فیلتر می گردد، ولی یک سری که مدعی اشتباهی در این زمینه هستند، مدارک خود را دراختیار کمیته فیلترینگ بگذارند تا آنالیز گردد و اگر ادعایشان درست باشد مشکلشان حل خواهد شد.

سالم در حالی ادعا می نماید که در حال بستن سایت های فروش VPN هستند که سرویس های VPN تنها برای دور زدن فیلترینگ در کشور استفاده نمی شوند و کارکرد های مختلفی برای برقراری ارتباطات امن در فضای وب دارند. سالم در این زمینه هم اعلام می نماید که آن ها می دانند که VPN فقط برای دور زدن فیلترینگ نیست بنابراین آن ها سایت هایی را شناسایی می نمایند که به صورت عمدی و غیرقانونی در حال فروش VPN هستند.

منبع: فرارو

به "وزارت ارتباطات: اختلالی در اینترنت نیست، جلوی فروش VPN را گرفته ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت ارتباطات: اختلالی در اینترنت نیست، جلوی فروش VPN را گرفته ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید