پژوهش مردم نگاری محوطه آسیاب ها و آبشارهای شوشتر انجام شد

به گزارش سرگرمی های محبوب، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پژوهش مردم نگاری محوطه آسیاب ها و آبشارهای شوشتر انجام شد.

پژوهش مردم نگاری محوطه آسیاب ها و آبشارهای شوشتر انجام شد

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر گفت: با انجام ساعت ها کار میدانی، مصاحبه، عکسبرداری و پژوهش پیروز شدیم مردم شناسی محوطه آسیاب ها و آبشارها را به ثبت برسانیم.

محمدرضا بهادری ادامه داد: در این مستندنگاری با لووینه های قدیمی یا فرزندان آنها و مطلعین بومی، مصاحبه های حضوری در محوطه انجام، و از اطلاعات آنها بهره گرفته شده است.

او توضیح داد: بعلاوه در این مصاحبه ها سعی شده تا حتی الامکان از نام های خاص بعضی از آسیاب ها و مکان ها بدون تغییر استفاده تا ارزش های اصیل فرهنگی و گویش بومی به برترین شکل حفظ گردد.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر شرح داد: این نام ها مانند پدیده های فرهنگی دیگر در گذر زمان دستخوش تغییراتی بوده اند؛ بنابراین کوشش شده با مصاحبه های متعدد، این مسائل به حداقل رسانده و دقیق ترین شکل آن برای انتشار آماده و به مخاطب منتقل گردد.

او ابراز امیدواری کرد مجموعه پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر بتواند گامی دیگر در راستای شناساندن هرچه بهتر میراث کهن شهر شوشتر بردارد.

مردم نگاری مطالعه توصیفی یک جامعه انسانی یا فرایند انجام چنین مطالعاتی است که این مطالعات شامل آنالیز افرادی در یک موقعیت اجتماعی خاص است. مردم نگاری معاصر تقریباً کاملاً براساس کار میدانی پایدار و متکی به مشاهدات است؛ بنابراین مستلزم آشنایی پژوهشگر در فرهنگ و زندگی روزمره افرادی است که موضوع مطالعه او هستند.

مجموعه آبشارها و آسیاب های آبی شوشتر، یکی از بخش های سیزده گانه سیستم آبی تاریخی شوشتر است. این مجموعه به همراه دوازده اثر دیگر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در 26 ژوئن 2009 (5 تیرماه 1388) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای 1، 2 و 5، با اسم سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یکجا به اسم دهمین اثر ایران در لیست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسیده اند. در این مجموعه باستانی تعداد قابل توجهی آسیاب آبی وجود دارد و نمونه کامل و عظیمی از بکارگیری نیروی آب برای چرخاندن آسیاب ها را میتوان در آن مشاهده کرد.

مجموعه آسیاب ها و آبشارهای شوشتر از بی مانندترین نمونه هایی است که برای استفاده بهینه از آب در ادوار کهن مورد بهره برداری قرار گرفته است. این محوطه مجموعه ای از سد، تونل ها، کانال های فرعی و آسیاب های آبی است که بصورت یک مجموعه صنعتی مالی بوده و جزیی از مجموعه عظیم سازه های آبی شوشتر است که در کتب تاریخی مکررا به آن اشاره شد. اساس کار مجموعه به این صورت است که سد گرگر راستا رودخانه را مسدود نموده و سطح آب را برای آبگیری سه تونل حفر شده در تخته سنگ بالا می آورد.

منبع: همگردی

به "پژوهش مردم نگاری محوطه آسیاب ها و آبشارهای شوشتر انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش مردم نگاری محوطه آسیاب ها و آبشارهای شوشتر انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید