ارسال طرحی به دولت برای حمایت از فناوران و دانشمندان ، نظام پرداخت فعلی حقوق اساتید عادلانه نیست

به گزارش سرگرمی های محبوب، در جلسه مجازی همفکری برای تهیه و تدوین آئین های سنجشی و انگیزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها درباره پرداخت حقوق، پاداش و مزایای اساتید شرح داده شد.

ارسال طرحی به دولت برای حمایت از فناوران و دانشمندان ، نظام پرداخت فعلی حقوق اساتید عادلانه نیست

به گزارش گروه دانشگاه سرگرمی های محبوب به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در جلسه مجازی همفکری در تهیه و تدوین آئین های سنجشی و انگیزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها که صبح امروز (سه شنبه 6 مهرماه) برگزار گردید، درباره افزایش حقوق اساتید و اعضای هیئت علمی گفت: هر کسی در حد سعی و کوششش باید از حقوق و مزایا بهره مند گردد. به نظر من افزایش سالانه باید شامل کسانی باشد که ترفیع می گیرند. در ترفیع های بعدی هم حتماً باید کار خاصی برای جامعه و یا برونداد کیفی منحصربه فرد داشته باشند.

وزیر علوم در ادامه اضافه نمود: طرحی برای حمایت ویژه از فناوران و دانشمندان در دستور کار قرار دادیم که برای دولت ارسال شده است و با یاری معاونت پژوهش و فناوری پیگیری می گردد.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به خروجی این کارگروه اضافه نمود: ان شاء لله بتوانیم آئین نامه ای را تدوین و مصوب کنیم و در صورت احتیاج به هیئت دولت هم ارائه نموده و حتی به اسم لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم. باید کاری کنیم هر کس بداند در طول فعالیت دانشگاهی خود هر چقدر کوشش کند با توجه به فعالیتش پاداش بگیرد. باید بستر را برای کوشش بیشتر اساتید برجسته فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: سقف حقوق را هم پیگیری کردیم که انشالله به جا های خوبی خواهد رسید تا انگیزه ای برای دانشمندان و استادان درجه یک کشورمان باشد. ای کاش روزی برسد که دانشمندان ما قدر ببینند و در صدر بنشینند.

نظام پرداخت فعلی عادلانه نیست

در ادامه این نشست رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم هم با اشاره به این که سال ها پیش باید به این موضوع می پرداختیم و نظام پرداخت فعلی عادلانه نیست، گفت: در درجه اول در این آئین نامه باید ترفیع اداری را از ارتقای مرتبه علمی تفکیک کنیم.

وی اضافه نمود: حقوق باید دو بخش داشته باشد؛ بخشی ثابت و بخشی متغیر که بخش متغیر باید وابسته به عملکرد اساتید باشد. منابعی که در وزارت علوم و سایر نهاد های حمایتی کشور داریم باید به سمت اساتید فعال و ممتاز سوق پیدا کند.

وی در سرانجام سخنان خود گفت: یکی از طرح هایی که همواره آرزو بوده است، معین کردن اساتید صاحب کرسی است. باید در مقیاس ملی از میان اساتید صاحب خدمات ویژه، این اساتید صاحب کرسی را انتخاب کنیم. امتیازاتی باید برای آنان در نظر بگیریم که صرفاً امتیازات اقتصادی نیست؛ بلکه امتیازات علمی و اجتماعی است.

دکتر خیرالدین، مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری هم در این نشست در سخنانی کوتاه گفت: باید اساتید پژوهشی را از استاد آموزشی جدا کنیم. بعلاوه بحث های اقتصادی این دو گروه را هم باید مجزا دید.

وی بعلاوه گفت: عموماً اساتید ما که به مرتبه استاد تمامی می رسند، فعالیت هایشان متوقف می گردد. باید بتوانیم بحث استاد ممتاز، نمونه کشوری و یا همین اساتید صاحب کرسی را فعال کنیم، می توانیم انگیزه مجددی به این اساتید بدهیم.

در ادامه این نشست مجازی تنی چند از اساتید دانشگاه های کشور هم به ارائه دیدگاه های خود درباره موضوع جلسه پرداختند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ارسال طرحی به دولت برای حمایت از فناوران و دانشمندان ، نظام پرداخت فعلی حقوق اساتید عادلانه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال طرحی به دولت برای حمایت از فناوران و دانشمندان ، نظام پرداخت فعلی حقوق اساتید عادلانه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید