حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر، تصمیم گیری درباره تزریق دُز سوم واکسن کرونا

به گزارش سرگرمی های محبوب، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن پاسخ به بعضی سوالات درباره واکسن کرونا و با اشاره به اثر واکسیناسیون در کاهش بستری و مرگ و میر ناشی از آن، گفت: مهمترین اصل این است که به ایمنی جمعی برسیم و در این زمینه هم برترین وسیله واکسیناسیون 75 درصد جمعیت کشور است. طبق پیش بینی های اجرا شده و با سرعت واکسیناسیونی که در 1.5 ماه اخیر انجام می گردد، امیدواریم تا اوایل آذر ماه بتوانیم به مقدار پوشش واکسیناسیون 75 درصدی در جامعه برسیم.

حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر، تصمیم گیری درباره تزریق دُز سوم واکسن کرونا

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت وگو با سرگرمی های محبوب، درباره شرایط کاهش مرگ و میر و بستری ناشی از کرونا در جمعیت واکسن زده، گفت: به طور کلی آنالیز های اجرا شده نشان داده است افرادی که واکسن تزریق می نمایند، بر اساس کارایی واکسنی که تزریق می گردد، هم از نظر مقدار بستری شدن بیماران در بیمارستان ها، هم از نظر بستری در بخش های مراقبت ویژه و مقدار مرگ ومیر به مقدار قابل توجهی آمار کم می گردد. این بر اساس واکسنی است که تزریق می گردد و ما این کارکرد را نه فقط در واکسن کرونا، بلکه در واکسن های دیگر مانند واکسن آنفلوآنزا هم داریم.

تزریق واکسن کرونا؛ کاهش شدت ابتلا و مقدار مرگ

وی اضافه نمود: بسیاری از افراد تصور می نمایند که اگر واکسن تزریق نمایند، دیگر به بیماری مبتلا نمی شوند. در حالی که در بسیاری مواقع با وجود تزریق واکسن، با توجه به پاندمی که در کشور ما و در دنیا وجود دارد، امکان ابتلا به بیماری هست. اگر آمار کشورهای دیگر را هم نگاه کنید، می بینید تعداد مبتلایان و کسانیکه به کرونا مبتلا شدند، ممکن است با وجود تزریق واکسن زیاد باشد. منتها اگر قرار باشد این افراد بیماری شدید یا میانه پیدا نمایند که کارشان به بستری در بیمارستان کشیده گردد یا بیماری بسیار شدید و بحرانی پیدا نمایند که کارشان به آی سی یو کشیده گردد یا بر اثر کرونا دچار مرگ شوند، تزریق واکسن در حقیقت یک تا دو درجه شدت بیماری را کمتر می نماید.

جماعتی ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار باشد کسی در آی سی یو بخوابد، ممکن است با تزریق واکسن اصلا کارش به بیمارستان نرسد یا اگر کسی قرار باشد به علت ابتلا به کرونا از بین برود، ممکن است با تزریق واکسن، فقط در بخش های معمولی بستری گردد. بنابراین تزریق واکسن شدت بیماری را از حالت بحرانی و شدید به حالت میانه بیاورد. بنابراین تزریق واکسن باعث می گردد که شدت بیماری، درگیری ریوی مبتلایان و مقدار مرگ و میر و... به شدت کاهش یابد و بیماری به صورت خفیف درآید. به طوری که به درمان های حاضر پاسخ داده و با سلامتی از بیمارستان ترخیص شوند. افرادی هم که ممکن بود بیماری خفیف بگیرند، با تزریق واکسن ممکن است اصلا مبتلا نشوند. بنابراین این موارد از مطالعاتی که در دنیا اجرا شده، تعیین شده است. منتها آمارها در کشورهای مختلف بر اساس زمان مراجعه بیمار، نوع واکسنی که تزریق می نمایند، زمان تزریق واکسن و نوع پیک و پاندمی که وجود دارد، کاملا باهم فرق دارد.

چرا بعضی با وجود تزریق واکسن با ابتلای شدید به کرونا فوت می نمایند؟

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره افرادی که واکسن کرونا تزریق نموده اند، اما مجددا به کرونا مبتلا شده و جان باخته اند، گفت: اولا باید توجه کرد که بعد از تزریق دز دوم واکسن کرونا، حداقل سه هفته طول می کشد تا ایمنی در بدن ایجاد گردد. دومین نکته این است که کارایی هیچ واکسنی در دنیا 100 درصد نیست که مصونیت و ایمنی 100 درصدی دهد، سومین نکته این است که آیا فردی که به کرونا مبتلا می گردد، بیماری زمینه ای دارد یا خیر. باید توجه کرد که هرچه تعداد بیماری های زمینه ای در فرد بیشتر باشد، احتمال شدت بیماری و خدای نانموده به سمت مرگ رفتن را افزایش می دهد. نکته دیگر هم سن افراد است. هرچه سن بالاتر باشد، ریسک ابتلا به کرونا بالاتر است. زیرا سیستم ایمنی فرد ضعیف تر است.

چرا واکسن های کرونا زود وارد عرصه واکسیناسیون دنیای شدند؟

جماعتی در پاسخ به بعضی ابهامات مبنی بر اینکه چرا واکسن های کرونا برخلاف سایر واکسن ها، زود وارد عرصه واکسیناسیون شدند، گفت: از آنجایی که جوامع بشری به پاندمی کرونا مبتلا شدند، مجبور بودند که هرچه زودتر واکسن را ایجاد نمایند. زیرا هیچ یک از درمان هایی که برای کرونا استفاده می کنیم، درمان قطعی نیستند، بلکه همه به طور نسبی اثر بهبودی را در بیمار به وجود می آورند. بنابراین از آنجایی که هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری کرونا وجود ندارد، بنابراین برترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به عفونت کرونا، دو نکته است؛ یکی بحث بهداشت فردی و اجتماعی که شامل استفاده از ماسک، فاصله گذاری، شست وشوی مرتب دست با آب و صابون و... است. دومین نکته ای که باید از سوی حکام جوامع مورد ارزیابی قرار می گرفت، بحث واکسیناسیون بود. بنابراین بهداشت و واکسیناسیون دو عاملی هستند که از عفونت کرونا پیشگیری می نمایند.

وی اضافه نمود: از آنجایی که هنوز برای بیماری کووید 19 درمان قطعی نداریم، پیشگیری بسیار موثرتر از درمان است. بنابراین تمام اقدامات باید به سمت پیشگیری رود. مهمترین عامل پیشگیری هم بحث اقدامات بهداشتی و واکسن است. بنابراین از آنجایی که یک پاندمی ایجاد شده بود و مقدار مرگ ومیر بالایی در جوامع به وجود می آورد، باید واکسن را هرچه سریع تر تهیه می کردیم. این اقدام قابل تقدیر است. زیرا اگر واکسن اکنون تهیه نمی شد و چهار سال دیگر به وجود می آمد، محاسبه کنید که تمام جوامع با چه مرگ و میر و درجه گرفتاری از درگیری و ناتوانی ریوی، اختلالات روانی و... روبرو بودند. بنابراین به ناچار برای پیشگیری از پاندمی به سمت تهیه واکسن گام برداشته شد و باعث شد که کمکی در جهت پیشگیری از عفونت کرونا و شکسته شدن زنجیره انتقال عفونت در جامعه انسانی انجام گردد.

چند درصد جمعیت واکسینه گردد، کرونا کنترل می گردد؟

جماعتی درباره مقدار جمعیتی که باید واکسینه شوند تا بتوان گفت که کرونا در جامعه کنترل شده است، گفت: ما شاخصی به نام R0 که این شاخص مقدار سرایت زایی یک بیماری عفونی را نشان می دهد. به عنوان مثال در این شاخص درباره نوع آلفای ویروس کرونا 2.5 تا 3 است؛ به این معنا که یک فرد مبتلا می تواند 2.5 تا 3 نفر را مبتلا کند. حال اگر 10 سیکل از افرادی که مبتلا هستند، بگذرد، یک نفر می تواند بعد از 10 سیکل حدود 9500 نفر را مبتلا کند. درباره ویروس دلتا این شاخص شش است؛ یعنی یک نفر می تواند شش نفر را مبتلا کند و بعد از 10 سیکل 60 میلیون نفر می توانند مبتلا شوند و به همین علت در هندوستان کشتار عجیبی که کرونا توانست انجام دهد، به علت این قدرت سرایت زایی دلتا بود.

هدف وزارت بهداشت برای پوشش 75 درصدی واکسیناسیون علیه کرونا

حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر ماه

وی ادامه داد: حال مقدار پوشش واکسیناسیونی که باید ایجاد گردد تا بتوان گفت که ایمنی جمعی در جامعه ایجاد می گردد، بر اساس همین شاخص سرایت زایی محاسبه می گردد. به عنوان مثال اگر دلتا ویروس در جامعه رواج داشته باشد، طبق محاسبات اگر 83 درصد جامعه به عفونت دلتا مبتلا شده یا واکسنه شوند، آن جامعه ایمنی جمعی پیدا می نماید. از آنجایی که در کشور ما مقداری سوش آلفا و مقداری هم سوش دلتا وجود دارد، وزارت بهداشت اعلام نموده که هدف ما برای پوشش واکسیناسیون حدود 75 درصد است تا بتواند بیماری را مدیریت کند. بنابراین اگر در 75 درصد از جمعیت تقریبا 84 میلیونی ایران واکسن تزریق گردد، باعث می گردد که ایمنی جمعی ان شاءالله در کل کشور ایجاد گردد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به بازگشایی ها و اجرای قرنطینه هوشمند، گفت: مهمترین اصل این است که ما به ایمنی جمعی برسیم که برای آن برترین وسیله این است که 75 درصد جمعیت را واکسینه کنیم. طبق پیش بینی های اجرا شده و با سرعت واکسیناسیونی که در 1.5 ماه اخیر انجام می گردد، امیدواریم تا اوایل آذر ماه بتوانیم به مقدار پوشش واکسیناسیون 75 درصدی در جامعه برسیم.

جماعتی درباره مقدار اثربخشی واکسن های کرونایی که تزریق می گردد، گفت: مطالعاتی که در این زمینه اجرا شده، بر اساس فراوری آنتی بادی در بدن است. در این مطالعات نشان داده شده که مقدار آنتی بادی در بدن بعد از شش تا هشت ماه از تزریق واکسن بالا است و بعد از آن مقدار آنتی بادی پایین می آید. حال نکته این است که مهمترین عامل دفاعی سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا، ایمنی سلولی است. یعنی سلول های دفاعی بدن در برابر ویروس کرونا، مهمترین عامل دفاعی هستند و فراوری آنتی بادی در درجه دوم واقع شده است. منتها از آنجایی که آنالیز سلولی به اقدامات تخصصی و هزینه بر احتیاج دارد و به همین علت در هیچ یک از کشورهای دنیا در مطالعات زیاد روی آن تاکید نمی نمایند. حال در بعضی مطالعات نشان داده شده که وقتی این ایمنی سلولی در بدن به وجود می آید، مدت ها در بدن می ماند. اگر ما به 70 درصد واکسیناسیون برسیم و با همان ویروس کرونایی باشد که واکسن می تواند بر علیه آن اثر کند، فعلا برای جامعه کافی است.

چه کسانی باید دز بوستر تزریق نمایند؟

وی درباره تزریق دز بوستر، گفت: عمدتا توصیه می نمایند که دز بوستر در افرادی که مدام با کرونا برخورد دارند و در معرض آن قرار دارند، مانند پرسنل بیمارستانی، پزشکان، کسانیکه در بخش های بیماران مبتلا به کرونا کار می نمایند، دز بوستر را تزریق نمایند یا در افرادی که به هر علتی نقص سیستم ایمنی دارند. افرادی که نقص ایمنی دارند تعیین نیست که با دو دز واکسن، چقدر ایمنی به دست آوردند و توصیه می گردد که برای این افراد هم دز بوستر را تزریق کنیم.

تصمیم گیری کمیته علمی کرونا برای تزریق دز بوستر

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره تصمیم گیری کمیته علمی کرونا برای تزریق دز بوستر در کشور، گفت: در این زمینه تصمیم گیری شده و طبق مصوبه اخیرمان پیشنهاد کردیم که حتما دز بوستر در نظر گرفته گردد و به وسیله منابع داخلی یا خارجی دز بوستر از سوی وزارت بهداشت تهیه گردد و در اختیار افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و کادر درمان، پزشکان، پرستارانی که در معرض کرونا هستند، قرار گرفته گردد. باید توجه کرد که معمولا وقتی کمیته علمی چیزی را مصوب می نماید، به وسیله وزارت بهداشت در ستاد ملی مطرح شده و در آنجا هم تصویب می گردد. البته معمولا تصمیم گیری در ستاد ملی در جهت همگرایی و اجرایی شدن تصمیمات کمیته علمی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر، تصمیم گیری درباره تزریق دُز سوم واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر، تصمیم گیری درباره تزریق دُز سوم واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید